PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA ALGEBRAIC EXPERIENCE MATERIAL (AEM) TERHADAP HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 BANYUPUTIH SITUBONDO
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh penggunaan alat peraga Algebraic Experience Material (AEM) terhadap Higher Order Thinking Skills (HOTS) siswa kelas VII SMP Negeri 1 Banyuputih Tahun 2019 / 2020 ditinjau dari tes kemampuan matematika serta untuk mengetahui faktor – faktor yang menyebabkan siswa keliru dalam menyelesaikan tes kemampuan matematika. Metode penelitian yang digunakan adalah metode campuran (Mixed Methods) dengan desain quasi eksperimen. Dari hasil penelitian diperoleh terdapat pengaruh yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol dalam segala aspek. Siswa dikategorikan mampu menyelesaikan tes kemampuan matematika. Faktor – faktor yang menyebabkan siswa keliru dalam menyelesaikan tes kemampuan matematika diantaranya adalah kelas eksperimen kurang teliti dalam proses penyelesaian hasil akhir sehingga membuat hasil tidak maksimal. Sedangkan kelas kontrol kurangnya pemahaman terhadap soal, ketidak lengkapan dalam membaca soal dan tidak fokus dalam proses pembelajaran.
Downloads
References
Arikunto, S. 2011. Dasar – dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.
Arikunto, S. 2012. Prosedur Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta. Hadi, Sutrisno. 2011. Metode Research. Bandung : Alfabeta.
Fanny, A. M. (2016). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS HOTS DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN ANALISIS MATA KULIAH PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2). https://doi.org/10.17509/eh.v1i2.2736
Lihu, I., Ma’rufi, & Ilyas, M. (2019). Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Geogebra untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skills Siswa Kelas VIII SMPB 6 Palopo. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika: Proximal, 2(2), 39–52.
Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Suryabrata, S. 2012. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Sutrisno, L., Kresnady, H., and Kartono. 2008. Pengembangan Pembelajaran IPA SD. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.
Usman, H. 2007. Pembelajaran Statistik. Bandung : Alfabeta.
Usman, H. 2009. Metode Penelitian. Bandung : Alfabeta.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.