PROFIL LEVEL KEMAMPUAN METAKOGNITIF MAHASISWA BERINDEKS PRESTASI (IP) TINGGI DALAM PEMECAHAN MASALAH JUMPING TASK DITINJAU DARI TINGKATAN SEMESTER DI STKIP PGRI SITUBONDO
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan profil jenjang kemampuan metakognitif mahasiswa program studi pendidikan matematika semester II, IV, dan VI di STKIP PGRI Situbondo semester genap 2019/2020 dengan indeks prestasi semester (IPS) tinggi dalam pemecahan masalah jumping task. Penelitian ini tergolong menjadi penelitian deskriptif dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Subjek penelitian dalam penelitian ini yaitu mahasiswa program studi pendidikan matematika sebanyak 3 mahasiswa yang terdiri dari 1 mahasiswa semester II, IV, dan VI berdasarkan IPS tertinggi di kelasnya. Data dalam penelitian ini diperoleh dengan cara tes Jumping Task (JT) topik barisan dan deret aritmatika dan wawancara semi terstruktur dengan triangulasi waktu yang kemudian dianalisis dengan alur reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil analisis data menunjukkan kesimpulan bahwa jenjang kemampuan metakognitif antara ketiga subjek penelitian cukup berbeda meskipun indeks prestasinya relatif sama. Perbedaan jenjang atau level tersebut tidak berbanding lurus dengan tingkatan semesternya. Dengan kata lain, semakin tinggi tingkatan semester bukan penentu semakin tingginya level metakognitif.
Downloads
References
Hobri, Oktavianingtyas, R., Trapsilasiwi, D., Murtikusuma, R. P., & A’Yun, Q. (2020). Analysis of students’ critical thinking skills on social arithmetics with jumping task. Journal of Physics: Conference Series, 1465(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1465/1/012070
Hobri, Widyasari, N. K., & Murtikusuma, R. P. (2020). Analisis Pemecahan Masalah Siswa SMA dalam Menyelesaikan Masalah Jumping Task pada Materi Barisan dan Deret Aritmetika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika. 6(2) 124-141. https://doi.org/10.33654/math.v6i2.952
Iskandar, S. M. (2014). Pendekatan Keterampilan Metakognitif Dalam Pembelajaran Sains Di Kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(2), 13–20. https://doi.org/10.18551/erudio.2-2.3
Khairati, I. A., Feranie, S., & Karim, S. (2016). Penerapan Strategi Metakognisi pada Cooperative Learning untuk Mengetahui Profil Metakognisi dan Peningkatan Prestasi Belajar Siswa SMA pada Materi Fluida Statis. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 65–72. https://doi.org/10.21009/1.02110
Laurens, T. (2010). Penjenjangan Metakognisi Siswa Yang Valid Dan Reliabilitas. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 17(2), 201–211.
Nugraheni, L., Budayasa, I. K., & Suwarsono, S. T. (2018). A Metacognitive Profile of Vocational High School Student’s Field Independent in Mathematical Problem Solving. Journal of Physics: Conference Series, 947(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/947/1/012066
Patmawati, K., Puspitasari, N., Mutmainah, S. N., & Prayitno, B. E. (2019). Profil Kemampuan Berfikir Kreatif Ditinjau Dari Kemampuan Akademik Mahasiswa. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 7(2), 11–18. https://doi.org/10.23971/eds.v7i2.1386
Putri, R. I. I., & Zulkardi, Z. (2019). Designing Jumping Task on Percent using PMRI and Collaborative Learning. International Journal on Emerging Mathematics Education. https://doi.org/10.12928/ijeme.v3i1.12208
Sophianingtyas, F., & Sugiarto, B. (2013). Identifikasi Level Metakognitif dalam Memecahkan Masalah Materi Perhitungan Kimia. UNESA Journal of Chemical Education, 2(1), 21–27.
Yuwono, M. R., & Wijayanti, S. (2018). Profil Metakognisi Mahasiswa Perempuan Dalam Memecahkan Masalah Geometri Analitik Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan 2018, 1973, 108–117.
Zakiah, N. E. (2020). Level kemampuan metakognitif siswa dalam peLevel kemampuan metakognitif siswa dalam pembelajaran matematika berdasarkan gaya kognitifmbelajaran matematika berdasarkan gaya kognitif. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 132–147.
Copyright (c) 2021 Zainul Munawwir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.