PENERAPAN METODE INKUIRI MATA PELAJARAN EKONOMI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS X DI MA SARJI AR-RASYID
Abstract
Pembelajaran yang baik dan berkualitas adalah pembelajaran yang menggunakan metode dengan tepat dan mampu berinteraksi disaat pembelajaran berlangsung. Salah satu pembelajaran dimaksud adalah pembelajaran dengan penerapan metode inkuiri. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui apakah metode inkuiri pada mata pelajaran ekonomi dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas X di MA Sarji Ar-Rasyid Dawuhan tahun pelajaran 2020/2021. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan di MA Sarji Ar-Rasyid Dawuhan Situbondo. Subyek penelitian ini adalah peserta didik dikelas X yang terdiri dari 31 peserta didik. Tindakan dilaksanakan dengan 2 siklus. Untuk mengetahui peningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi, Metode yang digunakan yaitu Penelitian Tindakan Kelas dengan menggunakan model skema spiral dari Hopkins dengan menggunakan empat fase yaitu perencanaan, tindakan, observasi, refleksi. Metode pengumpulan data menggunakan metode observasi, metode wawancara, metode dokumentasi dan metode tes. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis data kualitatif dan analisis data statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan metode inkuiri dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di kelas X MA Sarji Ar-Rasyid. Dan terbukti mampu meningkat hasil belajar sebesar 18,3 dengan rincian peningkatan hasil belajar dari pra siklus ke siklus I 4,4 % dengan 9 peserta didik. Siklus I ke siklus II hasil belajar meningkat 13,9 % dengan 7 peserta didik menjadi 3 peserta didik yang dinyatakan tuntas.
Downloads
Copyright (c) 2021 Nurul Ikhwan Nudin, Nursalam Nursalam, Zainul Munawwir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.