IMPLEMENTASI PROGRAM SMK PUSAT KEUNGGULAN (SMK PK) MELALUI DUNIA INDUSTRI DAN DUNIA KERJA (IDUKA) DI SMK NEGERI PERTANIAN PEMBANGUNAN CIANJUR

  • Yosal Iriantara Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Ricky Yoseptry Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Ali Ma’mur Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Dinar Dariah Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Sani Nurani Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Eka Prasetiawati Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Nina Jamilah Universitas Islam Nusantara, Indonesia
Keywords: Vocational Center of Excellence, Partner of the Working World

Abstract

 The SMK Centre of Excellence program present aims to produce competent and highlighted graduates by the working world of its competent graduates can be superior to its discretion. This study is a qualitative approach. A qualitative approach is a research method that describes the object of research by the obtained in the field to obtain maximum results, this study uses data collection techniques of observation, interviews, and documentation as a reference to obtain the desired results. The result of this research is (1)SMKN PP Cianjurimplement eight vocational programs excellence centers by cooperating with IDUKI, speakers from the branch of education department of Region VI, University of Bandung, and BMTI as the companion of vocational center of excellence. As well as using methods adapted to the type of activity. (2) partners who cooperate with SMKN PP Cianjur CV. Dejee fish, PT Suritani Pemuka, BBPBAT Sukabumi, BBPPMPV Cianjur, Pt. Aquatech Indo, Jd Grosir, Poktan Titipan Ilahi, Poktan Tani Makmur The form of cooperation between schools and partners such as link and match cooperation, teacher training, implementation of competency test, and absorption of graduation. (3)the impact of the vocational program center of excellence is the increasing number of teachers who have certificates, of Competence, Improve the facilities and infrastructure of IDUKA standards, can use the digital platform, and can increase partnership with IDUKA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, D. Y., & Kencanawaty, G. (2024). Analisis Kebijakan Program Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan (SMK PK) di Indonesia dengan CIPP. Jurnal Bintang Manajemen, 2(1), 85–100.

Ahmanda, W., Maulana, A., Murtinugraha, R. E., & Arifah, S. (2022). Implementasi Program SMK Pusat Keunggulan Dilihat Dari Konsep 8+ i Link and Match. Jurnal Pendidikan Teknik Bangunan, 2(2), 59–74.

Barkah, J., & Hidayat, F. (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 12473–12481.

Firdianti, A., & Pd, M. (2018). Implementasi manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Gre Publishing.

Ixtiarto, B. (2016). Kemitraan sekolah menengah kejuruan dengan dunia usaha dan dunia industri (Kajian aspek penhgelolaan pada SMK Muhammadiyah 2 Wuryantoro Kabupaten Wonogiri). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 57–69.

Kusumawati, I., Lestari, N. C., Sihombing, C., Purnawanti, F., Soemarsono, D. W. P., Kamadi, L., Latuheru, R. V., & Hanafi, S. (2023). Pengantar Pendidikan. CV Rey Media Grafika.

Maulina, M., & Yoenanto, N. H. (2022). Optimalisasi link and match sebagai upaya relevansi SMK dengan dunia usaha dan dunia industri (DUDI). Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 10(1), 28–37.

Moleong, Lexy. J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif (10th ed.). Remaja Rosdakarya.

Mujab, S. (2023). Transformasi Pendidikan SMK: Menuju SDM Unggul, Kreatif, dan Inovatif Berkelanjutan. Penerbit Adab.

Mulyasa. (2020). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Remaja Rosda Karya.

Mustafa, P. S., Gusdiyanto, H., Victoria, A., Masgumelar, N. K., & Lestariningsih, N. D. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian tindakan kelas dalam pendidikan olahraga. Insight Mediatama.

Nasir, M., Mahmudinata, A. A., Ulya, M., & Firdaus, F. A. (2023). Strategi Pemberdayaan Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Manajemen Pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 799–816.

Pemerintah Indonesia. (2003). Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Pemerintah Indonesia. (2008). Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 48 Tahun 2008 tentang Pendanaan Pendidikan.

Permendikbud. (2015). Permendikbud No.4 Tahun 2015 tentang Ekuivalensi Kegiatan Pembelajaran / Pembimbingan Bagi Guru Yang Bertugas Pada SMP/ SMA/ SMK/ Yang Melaksanakan Kurikulum 2013 Pada Semester Pertama Menjadi Kurikulum Tahun 2006 pada semester Kedua Tahun Pelajaran 2014/2015.

Permendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Permendikbud. (2020). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 3 Tahun 2020 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi. www.peraturan.go.id

Presiden Republik Indonesia. (2014). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2014 Tentang Perindustrian.

Presiden Republik Indonesia. (2020). Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 18 Tahun 2020 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional 2020-2024 Narasi Republik.

Pujaastawa, I. B. G. (2016). Teknik Wawancara dan Observasi untuk Pengumpulan Bahan Informasi.

Rachman, A., Yochanan, E., Samanlangi, A. I., & Purnomo, H. (2024). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (B. Ismaya, Ed.). CV Saba Jaya Publisher.

Saputra, D. N., Novita Listyaningrum, S. H., Leuhoe, Y. J. I., Apriani, S. S., Asnah, S. P., & Rokhayati, T. (2022). Buku ajar metodologi penelitian. Feniks Muda Sejahtera.

Soro, S. H., Dariah, D., Prasetiawati, E., & Jamilah, N. (2024). Perencanaan Program Keunggulan melalui Dunia Industri dan Dunia Kerja (IDUKA) SMK Negeri Pertanian Pembangunan Cianjur. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 2193–2200.

Sudjimat, D. A. (2022). Mencetak SDM terampil dan berkarakter melalui implementasi model IPJBL pada pendidikan vokasi di era industri 4.0.

Tijow, M. A., Sembiring, D. A. K., Ridani, A., Rofiah, L., Risamasu, P. E. G., Ardiansyah, W., Ramli, A., Sudadi, S., Suri, D. R., & Anwar, C. (2024). Buku Ajar Manajemen Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Winarto, A. (2024). Implementasi Program Smk Pusat Keunggulan Di Smk Swasta Delisha Dilihat Dari Kemitraan Link And Match Dengan Dunia Usaha/Dunia Industri. Pascasarjana Universitas Medan.

Zaenab, Z., Yanto, H., Hidayah, I., & Pramono, S. E. (2022). Peran Pemerintah Bersama DUDI dalam Implementasi Merdeka Belajar pada Pendidikan Vokasi SMKN 4 Gowa. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 5(1), 1229–1235.

Published
2025-02-19
How to Cite
Iriantara, Y., Yoseptry, R., Ma’mur, A., Dariah, D., Nurani, S., Prasetiawati, E., & Jamilah, N. (2025). IMPLEMENTASI PROGRAM SMK PUSAT KEUNGGULAN (SMK PK) MELALUI DUNIA INDUSTRI DAN DUNIA KERJA (IDUKA) DI SMK NEGERI PERTANIAN PEMBANGUNAN CIANJUR. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 12(2), 716 - 731. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v12i2.1660
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>