MANAJEMEN PEMELIHARAAN SARANA DAN PRASARANA DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN DI SMAN 1 PURWAKARTA

  • Nuron Rhamdani Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Ricky Yoseptry Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Rudi Alam Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Desemberi Trianugrahwati Universitas Islam Nusantara, Indonesia
Keywords: Management, Facilities, Infrastructure, Quality, Learning

Abstract

This research aims to get an overview of the maintenance management of facilities and infrastructure in improving the quality of learning. This research was carried out at SMA Negeri 1 Purwakarta. This research refers to the management theory of G.R. Terry to see the implementation of facilities and infrastructure maintenance management at SMA Negeri 1 Purwakarta. This research uses a qualitative approach with descriptive methods because researchers want to get an in-depth picture of problems in the field. Data collection was carried out by observation, interviews, and documentation studies. The results of this research show that: 1). Planning for maintenance of facilities and infrastructure is programmed globally, according to repair needs, the budget plan is detailed and then proposed through RKAS. 2). Organizing the maintenance of facilities and infrastructure is carried out by all school personnel, both teachers and students. 3). Implementation of maintenance of facilities and infrastructure includes two activities, namely light repairs and heavy repairs. 4). Supervision of maintenance of facilities and infrastructure is carried out by reporting activities by teachers or deputy heads of facilities and infrastructure and evaluated at the end-of-year meeting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Sugiarto, M. (2019). Efektifitas Penggunaan Media Lcd Dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 2(1), 1–7.

Alwi, A., Sarbini, M., & Kohar, A. (2022). Peran Manajemen Sarana dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Smk Bina Sejahtera 4 Kota Bogor. Cendikia Muda Islam: Jurnal Ilmiah, 1(02), 245–260.

Ariyani, R. (2018). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SLB Buah Hati Kota Jambi. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 6(2), 109–132.

Bararah, I. (2020). Pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(2), 351–370.

Harun, C. Z., & Usman, N. (2019). Manajemen Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di SD Negeri Lamteubee Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 7(1).

Isnaini, N., Yahya, F., & Sabri, M. (2021). Peran Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MI NW 1 Kembang Kerang. Jurnal Manajemen Dan Budaya, 1(1), 1–10.

Khaerul, A. (2021). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 4(2).

Moleong, L. J. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. (PT. Remaja Rosdakarya, Ed.). PT. Remaja Rosdakarya.

Nurhadi, A. (2018). Manajemen laboratorium dalam upaya meningkatkan mutu pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 1–12.

Nurstalis, N., Ibrahim, T., & Abdurrohim, N. (2021). Peran Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam‎ Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di SMP Islam Cendekia‎ Cianjur. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 63–76.

Ridwanulloh, M. U., Rohmah, I. A., & Sholikhah, N. Q. (2023). Optimalisasi Manajemen Sarana Prasarana dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SDN Banjaran 4 Kota Kediri. JoIEM (Journal of Islamic Education Management), 4(2), 127–144.

Sugiyono. (2006). Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Alfabeta : Bandung, 2006, hal. 3. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D, 22–29.

Suliyarti, R. (2019). Manajemen Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan.

Suranto, D. I., Annur, S., & Alfiyanto, A. (n.d.). Pentingnya Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59–66.

Torismayanti, T., Zohriah, A., & Muin, A. (2023). Implementasi Manajemen Sarana dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTs Negeri 1 Lebak. Journal on Education, 6(1), 7200–7213.

Yulius, M. (2020). Strategi meningkatkan mutu pendidikan melalui manajemen sarana dan prasarana pada smk negeri 1 singkawang. Khazanah Pendidikan, 13(2).

Published
2024-02-01
How to Cite
Rhamdani, N., Yoseptry, R., Alam, R., & Trianugrahwati, D. (2024). MANAJEMEN PEMELIHARAAN SARANA DAN PRASARANA DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN DI SMAN 1 PURWAKARTA. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 11(2), 900 - 912. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i2.1181
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>