PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK TALK WRITE (TTW) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SMP NEGERI 6 SITUBONDO
Abstract
Abstrak
Psikologi pendidikan terdapat salah satu prinsip penting yaitu guru tidak boleh hanya semata-mata
memberikan pengetahuan kepada siswa, akan tetapi siswa harus membangun pengetahuan di dalam
benaknya sendiri. Guru dapat membantu proses ini dengan cara membuat informasi menjadi sangat
bermakna, relevan bagi siswa, dengan memberikan kesempatan kepada siswa untuk melakukan dan
menerapkan sendiri ide-idenya. Sedangkan guru hanya berperan sebagai fasilitator dan pengarah. Jadi,
dalam hal ini yang memegang peranan penting adalah guru. Guru harus mampu mengadakan inovasi
pembelajaran Matematika yang efektif dan menyenangkan. Salah satu alternatif yang dapat digunakan
dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif yaitu tipe Think Talk Write (TTW). Hal ini sesuai
dengan hasil observasi pada kelas VII bahwa hasil belajar siswa masih rendah yaitu 55% atau 16 siswa
yang tuntas dari 29 siswa di kelas VII-A. Desain penelitian dalam penelitian ini adalah PTK dengan
berkolaborasi dengan guru yang ditetapkan 2 siklus. Dalam PTK ada 4 tahapan yaitu perencanaan,
tindakan, observasi, dan refleksi. Ada dua jenis pengumpulan data yaitu data primer dan data sekunder.
Data primer dengan menggunakan tes ulangan dan observasi dengan di checklist, dan data sekunder
dengan wawancara. Peneliti menggunakan keabsahan isi dan pengecekan data.
Downloads
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.