MANAJEMEN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS PADA PROGRAM PENDIDIKAN KESETARAAN PAKET C

(Studi Kasus PKBM Insan Muwahid Garut)

  • Leonardus Yesino Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Pina Dewi Apiyanti Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Dadan Budiman Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Saepudin Zuhri Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Ricky Yoseptry Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Yosal Iriantara Universitas Islam Nusantara, Indonesia
Keywords: Learning Management, English Language, Equal Education, Package C, PKBM

Abstract

This study analyzes the management of English language learning in the Equal Education Program Package C at PKBM Insan Muwahid Garut. Using a qualitative approach and case study method, data were collected through interviews, observations, and documentation. The results indicate that the management of learning includes planning based on a flexible curriculum, implementation using interactive and contextual methods, and formative and summative evaluations. The learning is designed to enhance the communication skills of the participants. This study recommends the development of more effective learning management to support English language learning in the equal education program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditia, M. Y., & Asiyah, B. N. (2023). Penerapan Manajemen POAC (Planning, Organizing, Actuating Dan Controlling) Pada Usaha Dawet Semar Di Kabupaten Blitar. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 2(2), 36–48.

Aprianto, D., & Wahyudi, A. (2023). Integrasi manajemen kurikulum, pengembangan profesional guru, dan teknologi pendidikan dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 4414–4424.

Arif Efendi, A. S. (2024). BUKU AJAR PENGEMBANGAN SUMBER BELAJAR DAN MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN NONFORMAL BERBASIS PROJECT-BASED LEARNING. PENERBIT KBM INDONESIA.

Budiyono. (2023). Manajemen Pembelajaran dan Prestasi Belajar Siswa (Muhyidin, Ed.; 1st ed.). PT. Arr Rad Pratama.

Dhuka, M. N. (2022). Perencanaan Strategis Mutu Pendidikan Agama Islam. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(4), 287–298.

Hodijah, S., Paramansyah, A., & Ramdlani, R. A. (2023). PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA LEMBAGA PENDIDIKAN NONFORMAL DALAM ERA DIGITAL. Jurnal Tahsinia, 4(2), 172–185.

Nadeak, B. (2019). Bahan Ajar Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan Era Industri 4.0. Uki Press.

Pemerintah Indonesia. (2003a). Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Pemerintah Indonesia. (2003b). Undang-undang (UU) Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Permendikbud Nomor 81 Tahun 2013, Pub. L. No. 81, Berita Negara (2013).

Pujawardani, H. H., Suganda, A., & Warta, W. (2023). Analisis Manajemen Pembelajaran Untuk Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di SMP Bina Taruna Bojongsoang Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1).

Purwanti, H., Syaodih, C., & Karyana, K. (2022). Manajemen Pembelajaran Daring di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) untuk Meningkatkan Mutu Layanan Pendidikan di Kota Bandung. Attractive : Innovative Education Journal, 4(2). https://www.attractivejournal.com/index.php/aj/

Rachman, A., Yochanan, E., Samanlangi, A. I., & Purnomo, H. (2024). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (B. Ismaya, Ed.). CV Saba Jaya Publisher.

Sandeya, R., & Dini, P. G. P. A. U. (n.d.). ANALISIS FUNGSI MANAJEMEN.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syarifuddin. (2019). Manajemen dan Strategi Pembelajaran (Asrul, Ed.; 1st ed., Vol. 1). Perdana Publishing.

Wachid, A., Hidayat, M. S., Satar, M., Mabruroh, F., Shofiyatun, S., Ikhram, F., Junaid, U. H., Pajarianto, H., Asri, Y. N., & Irvani, A. I. (2024). Manajemen Pengendalian Mutu Pendidikan. TOHAR MEDIA.

Wijayanti, N., & Wicaksana, F. A. (2023). Implementasi Fungsi Manajemen George R Terry Dalam Meningkatakan Mutu Lembaga Pendidikan. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 30–43.

Yunita, D. I. (2022). Efektivitas Kebijakan “Belajar Daring” Masa Pandemi Covid-19 Di Papua. wawasan Ilmu.

Published
2025-02-08
How to Cite
Yesino, L., Apiyanti, P., Budiman, D., Zuhri, S., Yoseptry, R., & Iriantara, Y. (2025). MANAJEMEN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS PADA PROGRAM PENDIDIKAN KESETARAAN PAKET C. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 12(1), 531 - 541. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v12i1.1671
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>