Penerapan Model Maria Montessori Untuk Meningkatkan Aspek Kognitif Pada Anak Usia Dini di Tk Nurul Yasin Kecamatan Mejobo Kabupaten Kudus
Abstract
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui penerapan model maria montessori untuk meningkatkan aspek kognitifpada anak usia dini di kecamatan mejobo kabupaten kudus. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan di TK Pertiwi di kecamatan Mejobo Kabupaten Kudus. Dalam penelitian ini teknik pengumpulan data digunakan pedoman observasi anak didik, dan tes unjuk kerja anak.Analisis data secara kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) aspek kognitif anak dalam bentuk hasil karya yaitu pada siklus I anak yang berkembang sangat baik 7 anak (46,67 %), sedangkan pada siklus II meningkat menjadi 9 anak (60%), sehingga terjadi peningkatan sebesar 13,33%, (2) Aspek kognitif anak dalam bentuk penugasan pada siklus I anak yang berkembang sangat baik 5 anak atau 33,33 %, sedangkan pada siklus II menjadi 8 anak atau 53,33%, sehingga terjadi peningkatan sebesar 20% dan (3) aspek kognitif anak dalam bentuk unjuk kerja pada siklus I anak yang berkembang sangat baik 5 anak atau 33,33%, sedangkan pada siklus II menjadi 9 anak atau 60%, sehingga terdapat peningkatan sebesar 26,67%.
Downloads
References
Agustini, Fauziah. 2011. Manajemen Sumber Daya Manusia Lanjutan. Medan: Madenatera.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktek). Jakarta: Rineka Cipta
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003 Tentang Sistem
Pendidikan Nasional.
Hainstock. (2008). Kenapa Montessori?. Jakarta: Mitra Media.
Hurlock, E. B. (2012). Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (terjemahan).Jakarta: Erlangga.
Lazuardi, A. L. (2013). Metode Montessori: Panduan Wajib untuk Guru dan Orangtua Didik PAUD Pendidikan Anak usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sumitra, A. (2014). Proses Pembelajaran Berbasis Metode Montessori Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini (Penelitian Deskriptif Di PAUD Assya’idiyah Kab. Bandung Barat). Jurnal Empowerment, 4(1).
Wardani IGAK, Wihardit Kuswaya. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Copyright (c) 2021 Aini Indriasih, Barokah Widuroyekti, Yuli Haryati, Sumaji Sumaji
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.