PENERAPAN PEMBELAJARAN GENERATIVE LEARNING MODEL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOMPETENSI DASAR MENDESKRIPSIKAN KONDISI FISIK WILAYAH DAN PENDUDUK PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 MANGARAN

  • Lusi Endang Sri Darmawati STKIP PGRI Situbondo
Keywords: Generative Learning Model, Learning Outcomes

Abstract

Applied learning models generate less teacher student learning outcomes is the use of leaning methored while following learning activies. The purpose of this research is to improve student learning outcome through yhe application of generative learning model in social in cocial studies with basic competencies describe the physical condition, region. Indonesia’s population in order to improve student learning outcomes on Class VIII-C State Junior High School 1 Mangaran. The object of this research wasstudents of Class VIII-C as many as 31 students. The design of this study used four phases, planning, action, observation and reflection. To obtain the data, this study usedobservation, interviews and tests. The results which obtained in this study showed an increase in student learning outcomes. At the level of achievement of pre-cycle mastery clasic obtained by 77%, with the act of learning in the first cycle occurred an increase learning outcomes by 7% with classical mastery percentage of 84%, 26 students who completed and 5 studets are still not finished. While improving learning outcomes cecond cycle of 3% and mastery learning students in the classical is 87% which is the number of students who comleted study as many as 27 students and 4 students not yet complete. Thus the application of generative learning model can improve student’s learning outcomes in the Class VIII-C State Junior High School 1 Mangaran.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, M. 1999. Pendidikan Bagi Anak Kesulitan Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Anni, C.T. 2006.Psikologi Belajar. Semarang: UNNES.
Arikunto S. 2001. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta: Rineka Cipta.
Degeng, I.N.S. 1997.StrategiPembelajaran,Mengorganisasi Isi dengan Model Elaborasi.Malang: IKIPMalangbekerja sama dengan Biro Penerbitan Ikatan Profesi TeknologiPendidikan.
Dimyati dan Mudjiono. 2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, S.B. 2000. Guru dan Anak-Anak Didik dalam Interksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, O. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Ibrahim dan Syaofin, N. 2000. Perencanaan Pengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Isjoni. 2011.Cooperative Learning.Bandung: Alfabeta.
Lestari. 2004. Kelabihan dan Kelamahan Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Lie, A. 2002. Cooperative Learning, Memperaktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: Grasindo.
Lungdren. 2004. Keterampilan-keterampilan dalam Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Grasindo.
Mulyono. 1999. Kompetitif Adalah Sifat Kompetisi Antara Individu Atau Antara Kelompok Yang Berkembang Seimbang. Jakarta: Rineka Cipta.
Nurkancana, W. dan Sunartana. 1990. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: UNESA
Purwanto 2010. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Sanjaya, W. 2009. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran.Jakarta: Kencana.
Sanjaya, W. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sanjaya, W. 2013.PenelitianTindakanKelas. Jakarta: KencanaPrenada Media Group
Slameto.2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Edisi revisi. Jakarta:Rineka Cipta.
Slavin, R.E. 2010.Cooperative Learning.Bandung: Nusa Media.
Sudjana, N. 1990. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Sudjana, N. 2009. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar BaruAlgensindo.
Suprijono, A.2011. Cooperative Learning, Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Thompson. 1995. Unsur-Unsur Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Trianto. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivisme. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Yusuf, 2003. Langkah-langkah Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Bumi Aksara.
Yusuf. 2012. Penerapan Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Diklat Kewirausahaan SMK Ardjuna 2 Malang. Jurnal Fakultas Ekonomi danBisnis UNESA, 3, 8-22.
Published
2021-10-08
How to Cite
Darmawati, L. (2021). PENERAPAN PEMBELAJARAN GENERATIVE LEARNING MODEL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOMPETENSI DASAR MENDESKRIPSIKAN KONDISI FISIK WILAYAH DAN PENDUDUK PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 MANGARAN. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3(1), 17-24. Retrieved from https://journalstkippgrisitubondo.ac.id/index.php/PKWU/article/view/255
Section
Articles