Perbandingan Hasil Belajar Siswa Antara Pemberian Tugas Kelompok dan Tugas Individu Pada Mata Pelajaran Matematika Di SMP Negeri 6 Situbondo Tahun Pelajaran 2017/2018.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengetahui perbandingan hasil belajar siswa antara pemberian
tugas kelompok dan tugas individu pada mata pelajaran matematika di SMP Negeri 6 Situbondo
tahun ajaran 2017/2018. Metode penelitian eksperimen yang digunakan dalam penelitian ini adalah
metode eksperimen semu. Populasinya adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 6 Situbondo
semester genap tahun ajaran 2017/2018. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah
sampel jenuh karena jumlah siswa dibawah 100 dan dikategorikan dalam sampel kecil dengan
jumlah sampel adalah 44 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan adalah angket siswa yaitu
angket tugs individu dan angket tugas kelompok. Analisis data yang digunakan adalah uji-t (uji
beda). Hasil penelitian menunjukkan rata-rata nilai post test kelas kontrol yang diberi tugas
individu sebesar 73,18. Sedangkan rata-rata nilai post test kelas eksperimen yang diberi tugas
kelompok adalah 76,36. Hasil tersebut menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara
hasil belajar kelas kontrol dan kelas eksperimen dengan selisih 3,18. Jika dilihat dari rata-rata yang
ada siswa yang diberi tugas kelompok mendapatkan hasil belajar yang lebih baik dibandingkan
siswa yang diberi tugas individu, dengan thitung -1,764 < 1,682 dan signifikansi 0,035 < 0,05.
Downloads
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.