Globalisasi dan Implikasinya bagi Inovasi Pendidikan Islam

  • Nurul Khotimah IAIN Palangka Raya
  • Muslimah Muslimah IAIN Palangka Raya, Indonesia
Keywords: globalisasi, Pendidikan Islam, implikasi

Abstract

This article examines the implications of globalization on Islamic education. Data collection methods used through the study of literature. Data is obtained through literature in the form of books, journals and online sources. The analysis method used is descriptive analysis where this method is appropriate to observe the phenomenon that is happening. The results of the discussion show that Islamic Education has new challenges and opportunities in facing globalization. So that an effort is needed, including by improving the quality of educators, reforming the subject matter, the need for technology, internalizing religious values, and collaborating with the community. Some of these efforts need to be done in order to continue Islamic Education according to the times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. R. (2022). Pengantar Ilmu Pendidikan Islam. Literasi Nusantara.

Anggraini, N., Saraini, I., Maghfiroh, L., & Febriyan, R. (2022). PERAN MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENGHADAPI TANTANGAN GLOBAL DI SEKOLAH MTs BINA TARUNA MARELAN. IKAMAS: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), Hal. 70-75.

Arikunto, S. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Aziz, A., & Zakir, S. (2022). Indonesian Research Journal on Education : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 1030–1037. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/irje.v2i3.123

Azwar, S. (2004). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fitri, A. Z., & Haryanti, N. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, Mixed method dan Research and Development. Malang: Madani Media.

Hadi, A., Mukhlis, I., & Oline, G. (2022). Pendidikan Islam dan Tantangan di Era Revolusi Industri 4 . 0 Pendahuluan. Reforma: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), Hal. 30-41.

Haryanti, N. (2014a). Ilmu Pendidikan Islam. Malang: Gunung Samudera.

Haryanti, N. (2014b). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Bandung: Alfabeta.

Hidayat, N. (2021). Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi. An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman, 7(1996), hal. 264-275.

Insani, N., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). No Title. JPT :Jurnal Pendidikan Tambusai ISSN: 2614-3097, 5(3), Hal.8937-8941.

Jamal, M. Y. S., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2022). Kajian Riset Pendidikan Islam Yang Berorientasi Pada Isu-Isu Sosial Dampak Globalisasi. Jurnal Sains Sosio …, 6, 788–802.

Kariyawan, B. (2022). Tantangan dunia pendidikan dan implikasinya terhadap inovasi pendidikan dan pembelajaran Pendidikan agama islam THE CHALLENGES OF THE WORLD OF EDUCATION AND THEIR. Jurnal Lingkar Pendidikan, 1(1), 1–5.

Mastur, & Haryanti, N. (2022). Layanan Pendidikan Anak Lamban Belajar (Slow Learner) di Sekolah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 437. https://doi.org/10.35931/am.v6i2.1006

Moleong, L. J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nata, A. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Primayanti, A. I. (2015). Strategi Pendidikan Islam Menghadapi Problematika Globalisasi. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 12(1), 46–60. https://doi.org/10.25299/jaip.2015.vol12(1).1447

Riyanto, Y. (2001). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: SIC.

Sanaky, H. A. H. (2008). Permasalahan dan Penataan Pendidikan Islam Menuju Pendidikan yang Bermutu. el-Tarbawi, 1(1), 83–97. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol1.iss1.art7

Sarmin. (2017). Pendidikan Islam Di Era Globalisasi: Peluang Dan Tantangan. Shautut Tarbiyah, 36(27), 1–15. https://doi.org/10.32729/edukasi.v6i4.269

Selawati, N. (2022). PELUANG PENDIDIKAN ISLAM DI ERA GLOBALISASI : MENUAI TANTANGAN, MERAIH PELUANG. Jurnal Syntax Transformation p-ISSN : 2721-3854 e-ISSN : 2721-2769, 3(3). https://doi.org/https://doi.org/10.46799/jst.v3i3.535 2721-2769

Shihab, Q. M. (2015). Membumikan Alquran, Fungsi dan Peran Wahyu. Bandung: Mizan.

SODIKIN, O., IRIANTARA, Y., & HANDAYANI, S. (2022). ANCAMAN ATAU PELUANG GLOBALISASI PENDIDIKAN DALAM PERUBAHAN KEBIJAKAN PENDIDIKAN. AS-SALAM Jurnal Ilmiah Ilmu-ilmu Keislaman, 7(1), Hal. 14-24.

Soejono, & Abdurrahman. (2019). Metode Penelitian: Suatu Pemikiran dan Penerapan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Surawadi, S., & Awad, A. (2021). Reaktualisasi Konsep Dasar Pendidikan Islam: Paradigma Baru Di Era Masyarakat Ekonomi Asean (Mea) Dalam Peluang Dan Tantangan. Jurnal Terapung: Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1).

Tanzeh, A. (2009). Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Teras.

Tuzzahrah, F. F., Komariah, K., & Sani, A. (2016). Konstruksi Makna Sekolah Islam bagi Orang Tua Siswa. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 10(1), 37–58.

Wardhani, N. (2022). Implikasi Globalisasi Terhadap Perkembangan Dunia Pendidikan Islam Kontemporer. Islamijah: Journal of Islamic Social Sciences, 3(1), 19. https://doi.org/10.30821/islamijah.v3i1.11228

Published
2023-01-28
How to Cite
Khotimah, N., & Muslimah, M. (2023). Globalisasi dan Implikasinya bagi Inovasi Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 328-340. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.700
Section
Articles