Analisis Minat Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Sejarah di Kelas X SMA Negeri 16 Samarinda

  • Adriana Ana Universitas Mulawarman, Indonesia
  • Aulia Rahuma Universitas Mulawarman, Indonesia

Abstract

Interest in learning is the main factor that allows students to receive lessons well. When students are interested, they tend to treat their studies more seriously and give their best in every lesson. This study aims to examine students' learning interest in history lessons in Grade X at SMA Negeri 16 Samarinda and identify the factors influencing their interest in learning history. The research method employed is a qualitative approach with a case study design. Data collection techniques include observation, Likert-scale questionnaires, interviews, and documentation. The findings indicate that students' learning interests can be assessed based on four indicators: enjoyment, interest, attention, and engagement. Based on these indicators, students generally demonstrate a good interest in history lessons. However, some aspects still need improvement to enhance their overall learning interest further. Regarding the factors influencing students' learning interest in history lessons in Grade X at SMA Negeri 16 Samarinda, the internal factors include intelligence, student attitudes, motivation, and learning fatigue. Meanwhile, the external factors comprise teaching methods, family conditions, social environment, and learning facilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Wati & Muhsin. (2019). Economic Education Analysis Journal How to Cite Sejarah Artikel. Analysis Jour-Nal, 8(2), 797–813. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31517

Ananda, D. P., Afiati, E., Dwi Nurmala, M., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2022). Hubungan Perhatian Orang Tua Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 8(2), 39–44.

Asmara, Yeni & Amri, S. (2014). Minat Siswa Terhadap Pelajaran Sejarah di SMA Negeri 1 Kota Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Perspektif Pendidikan, 8(2)(2), 59–79.

Astuti, F., Idris, M., & Sholeh, K. (2021). Minat Siswa Terhadap Sejarah Dan Budaya Palembang Di Sma Negeri 15 Palembang. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 7(1), 77–82. https://doi.org/10.31851/kalpataru.v7i1.6311

Audrilia, R., Misdalina, & Hermansyah. (2024). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sd Negeri 008 Palembang. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 8(1), 39. https://doi.org/10.55115/widyacarya.v8i1.3394

Dewi, S. L., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Metode Mengajar Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Pelajaran Matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 755–764. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.755-764

Findia, R. (2022). Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Desember 2022 Pada Mata Pelajaran Ipa Materi Getaran ,.

Harsono. (2010). Pemberontakan Guru Menuju Peningkatan Kualitas. Pustaka Pelajar.

Hemayanti, K. L., Muderawan, I. W., & Selamat, I. N. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Kelas Xi Mia Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 20. https://doi.org/10.23887/jpk.v4i1.24060

Herman, S. D. & Rochmat, S. (2018). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Peminatan Di Kelas XII IPS MAN 1 Slamen Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(6), 68–79.

Indonesia, R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Marleni, L. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 149–159.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016a). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016b). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Pässler, K., Hell, B., & Beinicke, A. (2015). Interests and intelligence: A meta-analysis. Intelligence, 50(June), 30–51. https://doi.org/10.1016/j.intell.2015.02.001

Purni, T. (2023). Pentingnya Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Yang Berkarakter. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sejarah, 2(1), 190–197. https://doi.org/10.22437/krinok.v2i1.24723

Putri, D. J., Angelina, S., Claudia, S., & Mujazi, R. M. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa di kecamatan larangan tangerang. 9.

Rahayu, N., Ruskandi, K., & Wahyudin, D. (2022). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Rina Dwi Muliani, R. D. M., & Arusman, A. (2022). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133–139. https://doi.org/10.22373/jrpm.v2i2.1684

Rulianto & Febri Hartono. (2018). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 127–134. https://doi.org/10.22437/krinok.v2i1.24256

Rulita, M., Wardhani, S., & W.S. Sumah, A. (2021). Analisis Kejenuhan dan Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring pada Pelajaran Biologi di SMAN 1 Unggulan Muara Enim. Biodik, 7(4), 95–106. https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.14490

Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18

Sanjaya, H., Misdalina, & Suryani, I. (2023). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SD Negeri 1 Sunggutan. Journal on Education, 05(03), 7674–7682.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang mempengaruhi. Ciputat Press.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Penerbit Alfabeta.

Syardiansah. (2019). Hubungan motivasi belajar dan minat belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa mata kuliah pengaturan manajemen. Manajemen Dan Keuangan, 5(1), 243.

Wakini, W. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Ekonomi Akuntansi Melalui Pembelajaran Tutor Sebaya Pada Siswa Sma Negeri 1 Koto Besar Dharmasraya. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(2), 233–246. https://doi.org/10.47668/pkwu.v8i2.148

Zakiyah, Z. (2023). Kelas Xi Ipa Di Ma Darul Lughah Wal Karomah Kelas Xi Ipa Di Ma Darul Lughah Wal Karomah.

Zulwisli, Z., Setiawan, A., Herayono, A., Jalinus, N., & Abdullah, R. (2022). Peran Manajemen Kurikulum Pendidikan terhadap Masa Depan Bangsa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(3), 987–995. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i3.556

Published
2025-04-24
How to Cite
Ana, A., & Rahuma, A. (2025). Analisis Minat Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Sejarah di Kelas X SMA Negeri 16 Samarinda. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(3), 1276 - 1292. https://doi.org/10.47668/pkwu.v12i3.1763
Section
Articles