Penanaman Pendidikan Karakter Empati dalam Pembelajaran Sejarah di SMA IT Granada Samarinda

  • Yunita Nurkhadijah Universitas Mulawarman, Indonesia
  • Aulia Rahuma Universitas Mulawarman, Indonesia
Keywords: Character Education, Empathy, History Learning

Abstract

This study aims to determine the cultivation of empathy character education in history learning and to find out the obstacles faced by teachers in cultivating empathy character education in history learning at SMA IT Granada Samarinda. This research uses qualitative research with phenomenological studies through observation, interviews and documentation. The results showed that character-based learning planning, the material used by history teachers regarding the events of November 10 with an open learning model Open Ended Learning (OEL). The strategy applied by history teachers in instilling empathy character education by providing exemplary examples. The core activities in the implementation of learning include the teacher's explanation of the events of the struggle of KH. Hasyim Asy'ari and Bung Tomo, followed by discussion, question and answer, conclusion and evaluation. The obstacles faced by history teachers in the implementation of learning include lack of student attention in class, lack of student understanding related to empathy, lack of teaching variations and lack of teacher skills in designing character-based learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aderoben, A., Darmawan, W., & Saripudin, D. (2024). Peran Empati dalam Pengajaran Sejarah: Tinjauan Literatur. Jayapangus Press Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 132–151.

Afifah, E. N., Astutik, D., Masitoh, S., & Khoidah, I. A. (2024). Pembentukan Empati Siswa Melalui Pengembangan Metode Pembelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah. Social Science Academic, 2(2), 163–180. https://doi.org/10.37680/ssa.v2i2.5795

Aldi Cahya, & Tarunasena. (2024). Peranan Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya Membentuk Karakter Peserta Didik Pada Kurikulum Merdeka. Visi Sosial Humaniora, 5(1), 194–205. https://doi.org/10.51622/vsh.v5i1.2332

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, M., & Indra, I. (2021). Media pembelajaran. Tahta media group.

Kusumaningrum, D. I. (2017). Strategi guru dalam penanaman nilai-nilai karakter pada pembelajaran Sejarah Indonesia kelas XI di SMA Negeri 4 Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Kuswanto, E. (2019). Tradisi Fenomenologi pada Penelitian Komunikasi Kualitatif : Sebuah pengalaman Akademis. Teori Komunikasi, 76.

Mainuddin, M., Tobroni, T., & Nurhakim, Moh. (2023). Pemikiran Pendidikan Karakter Al-Ghazali, Lawrence Kolberg dan Thomas Lickona. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 283–290. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.563

Maleno, T., Ibrahim, B., & Asril, A. (2022). Pengaruh Variasi Media terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI IPS SMA Negeri 8 Pekanbaru. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 4(2), 79–87. https://doi.org/10.31540/sindang.v4i2.1368

Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Harfa Creative.

Riri Maria Fitri, Iswantir M, Salmi Wati, & Wedra Aprison. (2023). Kejenuhan Belajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Siswa Kelas X Di MAN 1 Agam Kecamatan Tanjung Raya. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(3), 83–95. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v2i3.1038

Santi, A. W., Andrianie, S., & Ariyanto, R. D. (2022). Pengembangan Skala Karakter Empati Siswa Kelas XI SMA. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 9(1), 39–50. https://doi.org/10.29407/nor.v9i1.16087

Simarmata, H. D. (2018). Pendidikan karakter melalui metode refleksi. Jurnal Pendidikan Penabur, 17(13), 72–82.

Simbolon, P. B. (2023). PENDIDIKAN SEJARAH SEBAGAI PENGUAT PENDIDIKAN KARAKTER. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sejarah, 2(1), 95–101.

Sirnayatin, T. A. (2017). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 312–321. https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1171

Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (M. Dr. Ir. Sutopo. S. Pd. In ALFABETA, cv. ALFABETA, cv.

Wau, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS-2 SMA Negeri 1 Pulau-Pulau Batu. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 2(2), 297–310.

Published
2025-04-24
How to Cite
Nurkhadijah, Y., & Rahuma, A. (2025). Penanaman Pendidikan Karakter Empati dalam Pembelajaran Sejarah di SMA IT Granada Samarinda. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(3), 1260 - 1275. https://doi.org/10.47668/pkwu.v12i3.1756
Section
Articles