KORELASI MEDIA SOSIAL TIKTOK DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PADA MAHASISWA PGSD

Keywords: Social Media, TikTok, Characters

Abstract

A popular social media platform is TikTok. Total downloads of the Tiktok app in 2022 were 500 million times. Indonesia became the country with the most downloads at 11%. It is undeniable that social media has become a habit and is likely to be able to shape the character of its users. Quantitative research to obtain data from survey questionnaire results with experimental methods. The research subjects were 218 PGSD Level 2 UNP Kediri students with a sampling of 25% of the 55 respondents. The results found that 96.4% of respondents access TikTok every day, 96.5% of TikTok content triggers stress, 78.2% students lost concentration, 69.1% of students lost control of themselves, and 43.6% were anxious if they didn't access TikTok every day. Judging from the findings based on the intensity of time, stress, concentration, self-control and anxiety that arise, TikTok social media affects changes in student character. TikTok social media seems to be an addiction if someone is not able to control themselves and can be a learning tool if used properly. For example, inspiration in constructing music and dance, education, business, self-image, news and also honing public speaking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andarwati, S. R., & Sankarto, B. S. (2005). Pemenuhan Kepuasan Penggunaan Internet oleh Peneliti Badan Litbang Pertanian di Bogor. Jurnal Perpustakaan Pertanian, 14(1).

Cahyono, A. S. (2016a). Anang Sugeng Cahyono, Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Jurnal Publiciana, 9(1).

Cahyono, A. S. (2016b). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial & Ilmu Politik Diterbitkan Oleh Fakultas Ilmu Sosial & Politik, Universitas Tulungagung, 9(1).

Dewa, C. B., & Safitri, L. A. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Promosi Industri Kuliner Di Yogyakarta Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Akun TikTok Javafoodie). Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(1). https://doi.org/10.31294/khi.v12i1.10132

Fauzan, M. R. (2021). Hubungan Peran Keluarga Dalam Menghindari Dampak Negatif Penggunaan Gadget Pada Kesehatan Mental Anak Usia Sekolah di Desa Dulangon Kecamatan Lolak. Pharmed: Journal of Pharmaceutical Science and Medical Research, 4(1). https://doi.org/10.25273/pharmed.v4i1.8350

Febriyanti, F., Mulyadiprana, A., & Nugraha, A. (2021). Analisis Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Kegiatan Kewirausahaan “Market Day” di SD IT Abu Bakar Ash-Shiddiq. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(1), 231–240. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index

Firamadhina, F. I. R., & Krisnani, H. (2021). PERILAKU GENERASI Z TERHADAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK: TikTok Sebagai Media Edukasi dan Aktivisme. Share : Social Work Journal, 10(2). https://doi.org/10.24198/share.v10i2.31443

Langdon, R. J., Yousefi, P. D., Relton, C. L., & Suderman, M. J. (2019). KECANDUAN SMARTPHONE DITINJAU DARI KONTROL DIRI DAN JENIS KELAMIN PADA SISWA SMA MARDISISWA SEMARANG. Jurnal EMPATI, 7(4), 1307–1316. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/23438

Permana, E. P. (2021). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN WAYANG KERTAS TERHADAP NILAI KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2). https://doi.org/10.37478/jpm.v2i2.1028

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU REMAJA. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625

Rahman, J. (2001). PENGARUH MEDIA SOSIAL BAGI PROSES BELAJAR SISWA. المؤتمر السنوي لتخصص المكتبات والوثائق بمصر. https://kalsel.kemenag.go.id/files/file/artikelprakom/15162891659956.pdf

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Wijayanthi, I. U., & Diniari, N. K. S. (2016). Durasi Penggunaan Media Sosial dan Kecemasan Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Udayana Denpasar Bali. Simdos.Unud.Ac.Id. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_penelitian_dir/ecd500a22987b0f2ff81b319bc5f580e.pdf

Zubaedi. (2012). Nilai-nilai pendidikan karakter dan motivasi dalam buku sepatu dahlan karya khrisna pabicara skripsi. Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dan Motivasi Dalam Buku Sepatu Dahlan Karya Khrisna Pabicara Skipsi.

Published
2022-11-22
How to Cite
Permana, E. (2022). KORELASI MEDIA SOSIAL TIKTOK DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PADA MAHASISWA PGSD. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(1), 1-12. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v10i1.625
Section
Articles