PENGARUH PEMBERIAN REWARD DAN PUNISHMENT TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS TERPADU KELAS VII DI SMP NURUL HUDA KAPONGAN SITUBONDO

  • Lailatus Syamsiyah STKIP PGRI Situbondo
  • Dassucik Dassucik STKIP PGRI Situbondo
  • Tri Astindari STKIP PGRI Situbondo
Keywords: Giving Rewards, Giving Punishment,and Students' Interest in Learning

Abstract

Giving reward and punishment is something that cannot be separated. If it is applied separately, it will not work effectively, especially in strengthening discipline. This study aims to determine the effect of giving rewards and punishments on students' interest in learning in integrated social studies subjects for class VII SMP Nurul Huda Kapongan Situbondo even semester of the 2020/2021 school year. This research uses Ex Post Facto research. The population in this study is the seventh grade in the even semester of SMP Nurul Huda Kapongan Situbondo. Data collection in this study was carried out using observation, questionnaires, and documentation and then analyzed by Chi-Square Test.  the results of the analysis of the data obtained by using the Chi-Square test analysis formula produces hit of 14.394 hit. And a significance level of 5% obtained tab 3.841, meaning that the hit price is 14.394 > the tab price is 3.841. So it can be concluded that there is an effect of giving rewards and punishments on students' interest in learning in the Integrated Social Studies subject for class VII even semester of SMP Nurul Huda Kapongan Situbondo. The results of the analysis using the contingency coefficient formula (KK) obtained a correlation coefficient of 0.63. After being consulted with the interpretation table above, the value of 0.63 lies between ± 0.61 to ± 0.80 then the level of correlation between the effect of reward-punishment on students' interest in learning is high correlation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aidillah, R. (2018). Pengaruh Reward and Punishment terhadap Minat Belajar Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Siswa MTS Pandanaran (Putri) , Ngaglik, Sleman, Yogyakarta. Journal of Business Ethics, 14(3), 37–45.
Aqli, Z. (2018). KORELASI KEMAMPUAN GURU DALAM MENGELOLA KELAS DENGAN PRESTASI BELAJAR AKIDAH AKHLAK SISWA KELAS VIII MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 3 BANJARMASIN. Metode Penelitian, 50–72.
Aritonang, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 10, 11–21.
Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif (P. Latifah (ed.)). PT Remaja Rosdakarya.
Fathoni, A. (2018). Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V MIN 1 MadiunTahun Pealajaran 2017/1018.
Febianti, Y. N. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa dengan Pemberian Reward dan Punishment yang Positif. Jurnal Edunomic, 6(2), 93–102. https://core.ac.uk/download/pdf/229997374.pdf
Firdaus, F. (2020). Esensi Reward dan Punishment dalam Diskursus Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 19–29. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4882
Halimatussyadiyah. (n.d.). Pengaruh Pemberian Hadiah (Reward) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Datar di Kelas IV SD N 200114 Padang Sidimpun.
Hasanah, M. (2015). Pengaruh pemberian reward dan punishment terhadap motivasi belajar mata pelajaran ips siswa kelas vii smp nu pakis malang skripsi.
Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan Mixed Methode.
Hidayah, I. K. (2013). Pengaruh Reward (Hadiah) dan Punishment (Hukuman) Terhadap Kedisiplinan Dalam Belajar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Karina, R. M., Syafrina, A., & Habibah, S. (2017). Hubungan antara minat belajar dengan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran IPA pada kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Volume 2 Nomor 1, 61-77 Januari 2017 HUBUNGAN, 2(1), 61–77. https://media.neliti.com/media/publications/188212-ID-hubungan-antara-minat-belajar-dengan-has.pdf
Muhid, A. (2012). Analisis Statistik 5 Langkah Praktis Analisis Statistik dengan SPSS For Windows.
Pratiwi, N. K. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tengerang. 1, 75–105.
Rahayu, P. (2017). Pengaruh Strategi Pemberian Reward Dan Punishment Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Uptd Smp Negeri 1 Prambon Pada Materi Garis Dan Sudut. Pendidikan Matematika, 01(02), 1–7. http://simki.unpkediri.ac.id/mahasiswa/file_artikel/2017/1125a3222ac8ac77986a77578a0b2ec5.pdf
Setiawan, W. (2018). Reward Dan Punishment Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Murabbi, 4(2), 184.
Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Sujiantari, N. K. (2016). Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS ( Studi Pada SMP Negeri 1 Singaraja Kelas VIII Tahun Ajaran 2015 / 2016 ). 1.
Syahrul, A. R. (2017). Reward, Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa IPS Terpadu Kls VIII MTsN Punggasan. 2(1), 1–9. file:///D:/SkripsiKUU/1040-5480-1-PB.pdf
Tafsil, M. (2019). Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajr Pada Mata Pelajaran Ekonomi MA Mathlaul Anwar.
Wilujeng, N. E. (2015). pengaruh pemberian reward dan punishment terhadap motivasi belajar. Bab Ii Kajian Pustaka 2.1, 2004, 6–25.
Published
2022-01-16
How to Cite
Syamsiyah, L., Dassucik, D., & Astindari, T. (2022). PENGARUH PEMBERIAN REWARD DAN PUNISHMENT TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS TERPADU KELAS VII DI SMP NURUL HUDA KAPONGAN SITUBONDO. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 8(2), 293-304. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v8i2.209
Section
Articles