PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA IQRA PADA ANAK USIA DINI DI TADIKA TINTA KHALIFAH SUNGAI KARANGAN, MALAYSIA

  • Nur Hayati Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Rizka Harfiani Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Keywords: Anak Usia Dini, Membaca Iqra, Media Audio Visual.

Abstract

Education is an important means of achieving optimal learning outcomes, so in this case it is prohibited to ignore the important components involved in learning. One example of a learning media component that cannot be overlooked is the use of learning media. This writing aims to analyze the use of audio-visual media in increasing motivation to learn to read iqra' in early childhood in Tadika Tinta Khalifah Sungai Karangan, Malaysia. The research used a qualitative approach with data collection techniques through interviews and observation. The research was implemented at Tadika Tinta Khalifah Sungai Karangan, Malaysia for 1 month. The results obtained are learning carried out by utilizing audio-visual media can generate motivation for children, so that children will be more excited and interested in learning. Because audiovisual media is one of the media that combines images with sound. Examples of the utilization of audio-visual media can be implemented in the form of films, videos, and so on. The conclusion is that in learning to read at an early age level, especially in reading iqro' can be done by utilizing audio-visual learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrianti, S., & Musril, H. A. (2021). Perancangan Media Pembelajaran TIK Menggunakan Aplikasi Autoplay Media Studio 8 di SMA Muhammadiyah Padang Panjang. Jurnal Informatika Upgris, 6(2), 2–7. https://doi.org/10.26877/jiu.v6i2.6471

Ariatama, S., Adha, M. M., Rohman, Hartino, A. T., & Ulpa, E. P. (2021). Penggunaan Teknologi Virtual Reality (VR) sebagai Upaya Eskalasi Minat dan Optimalisasi dalam Proses Pembelajaran Secara Online Dimasa Pandemik. Semnas FKIP, 1–12.

Ariyanto, A., Priyayi, D. F., & Dewi, L. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Biologi Di Sekolah Menengah Atas (SMA) Swasta Salatiga. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 9(1), 1–12. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v9i1.1377

Arwudarachman, D., Setiadarma, W., & Marsudi. (2020a). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk Siswa Kelas XI Danizar Arwudarachman Wayan Setiadarma Marsudi Abstrak. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3(2), 237–243.

Arwudarachman, D., Setiadarma, W., & Marsudi. (2020b). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk Siswa Kelas XI Danizar Arwudarachman Wayan Setiadarma Marsudi Abstrak. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3(2), 237–243.

Azizah, S. R., Arofah, N. D., & Sumitra, A. (2019). Optimalisasi Pendidikan Anak Usia Dini Berdasarkan Pembelajaran Yang Berbasis Perkembangan Otak. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(2), 91–111. https://doi.org/10.22460/ceria.v2i2.p29-36

Barutu, A. A., & Harfiani, R. (2023a). Pelaksanaan Pembelajaran Wudhu dengan Media Gambar bagi Anak Usia Dini Tadika Al Fikh Orcard Pendamar Indah 2 Selangor. Journal on Education, 5(3), 8739–8749. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1668

Barutu, A. A., & Harfiani, R. (2023b). Pelaksanaan Pembelajaran Wudhu dengan Media Gambar bagi Anak Usia Dini Tadika Al Fikh Orcard Pendamar Indah 2 Selangor. Journal on Education, 5(3), 8739–8749. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1668

Darihastining, S., Aini, S. N., Maisaroh, S., & Mayasari, D. (2020). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Kearifan Budaya Lokal pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1594–1602. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.923

Diyati, H., & Muhyadi, M. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Budaya Sekolah Di SDN Kwayuhan, Kecamatan Minggir, Sleman. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 2(1), 28–43. https://doi.org/10.21831/amp.v2i1.2407

Fitriani, D. I., & Hayati, F. (2020). Penerapan Metode Tahsin untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5(1), 15–31. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i1.227

Harfiani, R., Amalia, N., & Arifin, M. (2022a). Inovasi Literasi Guru TK dalam Meningkatkan Media Baca dan Tulis Anak. Ihsan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 73–81. https://doi.org/10.30596/ihsan.v4i1.10043

Harfiani, R., Amalia, N., & Arifin, M. (2022b). Inovasi Literasi Guru TK dalam Meningkatkan Media Baca dan Tulis Anak. Ihsan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 73–81. https://doi.org/10.30596/ihsan.v4i1.10043

Harfiani, R., & Fanreza, R. (2019a). Implementasi Model Pembelajaran Lesson Study Praktikum Wisata Dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pada Mata Kuliah Media dan Sumber Belajar Di Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Agama Islam UMSU. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(1), 135–154. https://doi.org/10.30596/intiqad.v11i1.2041

Harfiani, R., & Fanreza, R. (2019b). Implementasi Model Pembelajaran Lesson Study Praktikum Wisata Dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pada Mata Kuliah Media dan Sumber Belajar Di Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Agama Islam UMSU. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(1), 135–154. https://doi.org/10.30596/intiqad.v11i1.2041

Harfiani, R., Zaini, M., & Zahara, S. (2020a). Peranan Media Pembelajaran dalam Aktivitas Belajar-Mengajar di PAUD. Prosiding Seminar Nasonal Pendidikan Islam Dan Islam Humaniora, 50–55.

Harfiani, R., Zaini, M., & Zahara, S. (2020b). Peranan Media Pembelajaran dalam Aktivitas Belajar-Mengajar di PAUD. Prosiding Seminar Nasonal Pendidikan Islam Dan Islam Humaniora, 50–55.

Ibrahim, M. (2018a). Pemanfaatan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Edusentris, 5(1), 23–35. https://doi.org/10.17509/edusentris.v5i1.291

Ibrahim, M. (2018b). Pemanfaatan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Edusentris, 5(1), 23–35. https://doi.org/10.17509/edusentris.v5i1.291

Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570–3577. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2333

Santia, Marlina, L., & Oktamarina, L. (2020). Pengaruh Media Animasi Audio Visual Terhadap Karakter Disiplin Anak di RA Insanul Fitroh Palembang. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 114–130.

Setyawan, F. H. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android. Jurnal PG - PAUD Trunojoyo, 3(2), 92–98.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. In Penerbit Alfabeta. Alfabeta.

Syata, W. Muh., Indriani, N. F., & Sabillah, B. M. (2023). Penguatan Literasi Al- Qur’an Peserta Didik Sebagai Peningkatan Minat Baca Al-Qur’an Peserta Didik di SD Negeri 69 Batu Tiroa Kabupaten Bantaeng. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(5), 117–127.

Taib, B., & Mahmud, N. (2021). Analisis Kompetensi Guru PAUD dalam Membuat Media Video Pembelajaran. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1799–1810. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1842

Wardhani, T. Z. Y., & Krisnani, H. (2020). Optimalisasi Peran Pengawasan Orang Tua Dalam Pelaksanaan Sekolah Online Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 48–59. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i1.28256

Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(1), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963

Published
2024-07-17
How to Cite
Hayati, N., & Harfiani, R. (2024). PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA IQRA PADA ANAK USIA DINI DI TADIKA TINTA KHALIFAH SUNGAI KARANGAN, MALAYSIA. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 11(4), 1863 - 1877. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i4.1358
Section
Articles