PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MODEL INKUIRI BERBANTU MEDIA KONKRET DI KELAS V SD
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan peningkatan hasil belajar peserta didik, aktivitas belajar peserta didik, dan peningkatan keterampilan guru menggunakan model inkuiri berbantu media konkret pada materi organ pernapasan manusia. Penelitian Tindakan kelas ini dilaksanakan di kelas V SDN 6 Jekulo dengan subjek penelitian 12 peserta didik. Hasil penelitian keterampilan mengajar guru dari siklus I sebesar 69% mengalami peningkatan sebesar 79% pada siklus II. Untuk aktivitas belajar peserta didik juga mengalami peningkatan, dimana pada siklus I aktivitas belajar peserta didik sebesar 64% sedangkan pada siklus II meningkat sebesar 79% kemudian untuk hasil belajar peserta didik mengalami peningkatan dari siklus I sebesar 50% meningkat pada siklus II menjadi 75%.
Downloads
References
Anam, S., Ardianti, D., Much, D., & Fardani, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbantuan Media Game Teka Teki Silang Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.
Anan, K., Kanzunnudin, M., & Khamdun, ) &. (n.d.). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Number Head Together Berbantuan Media Pohon Pintar Tema 7 Kelas Iv Sdn Margorejo 01 Pati. http://prospek.unram.ac.id/index.php/PROSPEK/index236
Ardilla Lutfiana, A., & Shokib Rondli, W. (n.d.). Pengaruh Media Pembelajaran Bolnet terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas VI SDN Jembulwunut Kecamatan Gunung Wungkal Kabupaten Pati Info Artikel Abstract Sejarah Artikel. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 6(1), 609. https://doi.org/10.24176/jpp.v6i1.10509
Azka, M., Dwi Ardianti, S., Purbasari, I., Guru, P., & Dasar, S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Roda Pintar. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(2).
Djamarah. (2011). Psikologi Belajar. Rineka Cipta.
Fitriani, A., Yaniariza, N., Pratama, P., Fairuz, S., Isa, P., Yunita, S., Guru, P., & Dasar, S. (n.d.). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 05(01), 1253–1262.
Furmanti, T., & Hasan, R. (n.d.). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Motivasi dan Keaktifan Siswa di SMP N 5 Seluma.
Hamzah, B. U. (2009). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang.
Indrawati, F. (2019). Hambatan Dalam Pembelajaran Matematika.
Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). PT. Rajagrafindo Persada.
Laili Fitriani Negeri Keputon, N. S., Blado -Kabupaten Batang, K., Kunci, K., & Siswa Pendekatan TPACK, K. (n.d.). Peningkatan Keaktifan Siswa Tema Wirausaha Melalui Pendekatan TPACK (Technology Pedagogy Content Knowledge) Pada Siswa Kelas VI SD Negeri Keputon 01 Kecamatan Blado Kabupaten Batang. In Educatif : Journal of Education Research. http://pub.mykreatif.com/index.php/educatif
Milaini, L. R., Hasibuan, W. F., Novita, E., Tan, T., & Noer, R. M. (2023). Catatan Penggerak Merdeka Belajar. books.google.com. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=iHDDEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA75&dq=manajemen+pendampingan+sasaran+kinerja+pegawai+di+platform+merdeka+mengajar+pada+guru+smp+di+kabupaten+cianjur&ots=T5A86tywxg&sig=xYjjTn9lnv3PKdXs-la1KTxIU1I
Nadriyah, N., & Dwi Ardianti, S. (2020). Penerapan Model Think Pair Share Berbantuan Media Papi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. In ESJ (Elementary School Journal (Vol. 10, Issue 2).
Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi Dan Model Pembelajaran. CV Pustaka Setia.
Profesi Keguruan, J., & Nurani, dan P. (n.d.). JPK 3 (2) (2017): 222-226 Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Melalui Metode Teams Games Tournaments dengan Strategi Peta Konsep Pada Siswa SMA. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk
Purba, H., Sitepu, A., & Silaban, P. (2020). PENGARUH KETERAMPILAN MENGAJAR GURU TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 242–247. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.437
Satriawan, W., Santika, I. D., & ... (2021). Guru penggerak dan transformasi sekolah dalam kerangka inkuiri apresiatif. Al-Idarah: Jurnal …. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/idaroh/article/view/7633
Savitri, A. S., Sallamah, D., Permatasari, N. A., & Prihantini, P. (2022). PERAN STRATEGI PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(2), 505. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.54825
Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil belajar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Tri Astuti, R., Kanzunnudin, M., & Dwi Ardianti, S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar melalui Model Group Investigation Berbantuan Media Poster pada Siswa Sekolah Dasar Article Info. In EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 2, Issue 2). https://ejournal.upi.edu/index.php/edubasic
Trisnowati, A., Bakti, I., Sholahuddin, A., Brigjend Hasan Basry Banjarmasin, J. H., & Selatan Indonesia, K. (2020). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Laju Reaksi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Improving Science Process Skills and Student Learning Outcomes in Reaction Rate Material through Model of Guided Inquiry Learning. In Journal of Chemistry And Education (Vol. 3, Issue 3).
Utami, O. P., Oktavianti, I., & Ardianti, S. D. (2024). Peningkatan Hasil Belajar IPAS Kelas IV SD melalui Model Pembelajaran Numbered Heads Together dengan Media Kipas. Jurnal Basicedu, 8(1), 739–746. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.7159
Windarti SMP Negeri, E. (2022). Edusaintek: Jurnal Pendidikan. Sains Dan Teknologi, 9(2), 2022–2551. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v8i1.553
Copyright (c) 2024 Mya Kantirahayu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.