MANAGEMEN BLOG GEMPA DALAM MENINGKATKAN KUALITAS LITERASI SD PASCA GEMPA BUMI DI KECAMATAN CUGENANG CIANJUR
Abstract
Rapor pendidikan yang telah ditetapkan pemerintah sebagai standar mutu pendidikan mencakup area yang berkaitan dengan input, proses dan output pembelajaran. Dalam rapor pendidikan memuat capaian kompetensi literasi dan numerasi. Capaian literasi pada raport pendidikan sekolah dasar di Kecamatan Cugenang masih kurang. Salah satu upaya yang dilakukan oleh pengawas sekolah di kecamatan Cugenang adalah melalui Blog GEMPA. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui bagaimana implementasi manajemen Blog Gempa dalam upaya meningkatkan kualitas literasi Sekolah. Penelitian ini menggunakan metoda kuantitatif dengan tehnik pengumpulan data wawancara, studi dokumentsi dan observasi lapangan. Kesimpulan hasil penelitian tahap Perencanaan Program terdiri dari analisis kebutuhan, analisis sumber daya, desain blog, sosialisasi dan bimbingan teknis. Pengorganisasian program memuat pembagian tugas dari kordik, pengawas, kepala sekolah, guru dan Operator sekolah. Tahap pelaksanaan dimulai dari koordinasi, sosialisasi, pendampingan, unggah hasil tulisan. Evaluasi Program memuat ketercapaian tujuan, target, sasaran, dan kendala. Kendala yang ditemui yaitu rendahnya kompetensi guru dalam penggunaan teknologi, kurangnya sarana dan prasarana, keterbatasan aplikasi Blog gempa serta jaringan internet yang masih kurang stabil. Solusi yang dilakukan oleh para pengawas bina diantaranya melakukan komunikasi kepada kepala sekolah dan guru, bimbingan dan monitoring secara periodik.
Downloads
References
Ayub D.I, Otavianus. S. Lesmi. K. (2023). Metode Penelitian Pendidikan Praktis. Widina Bhakti Persada Bandung.
Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan. https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta/article/view/2603
Kyalo, E. M. (2021). Implementation of Digital Literacy Program in Public Primary Schools: a Case Study of Makueni County, Kenya. erepository.uonbi.ac.ke. http://erepository.uonbi.ac.ke/handle/11295/155868
Lawson, H. A., Caringi, J. C., Gottfried, R., & ... (2019). Educators’ secondary traumatic stress, children’s trauma, and the need for trauma literacy. … Educational …. https://meridian.allenpress.com/her/article-abstract/89/3/421/425864
Mania, S. (2018). OBSERVASI SEBAGAI ALAT EVALUASI DALAM DUNIA PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 220–233. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n2a7
Pemerintah Indonesia. (2003). Undang-undang (UU) Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
PUTRI, R. (2022). PEMBELAJARAN AKTIF DAN KREATIF “6 LITERASI DASAR.” repository.radenintan.ac.id. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/19833
Rochanah, S. (2018). Management Of Character Leadership Student Leadership In Secondary Middle School Nsq City Cirebon (Vol. 5, Issue 1). http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/ijer
Rosiani, D., Putri, S. A., Astuti, I., Ngatilah, N., Azizah, N. A., & ... (2019). Menembus batas: antologi esai dan feature diseminasi gerakan literasi nasional. repositori.kemdikbud.go.id. https://repositori.kemdikbud.go.id/25633/
Shilpa, K., Kumari, A., Das, M. M., & ... (2023). Exploring Trauma Literacy Quotient Among Indian Journalists and a Way Forward in Post-Pandemic Era: A Case Study of India. Journalism &Mass …. https://doi.org/10.1177/10776958231161889
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal QOSIM : Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49
Yesi Puspitasari, Fuad Burhanul Bulqiah, Dimas Pratama Herdiansyah, Siti Nur Komariyatul Hasanah, Ita Uzzakah, Rian Agus Prakoso, Niken Pundri Selvianda, Yudis Setiawan, Malikal Balqis, Khozaimah, K., & Raudhatun Nadiyah. (2023). PEMBERDAYAAN MASYARAKAT LANSIA BUTA AKSARA UNTUK MENINGKATKAN LITERASI MEMBACA DAN MENULIS DI DESA SILIWUNG. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 717–722. https://doi.org/10.53625/jabdi.v3i4.6465
Copyright (c) 2024 Nandang Kusnandar, Sopandi Sopandi, A. Mokh. Taufik, Ai Aisyah, Susi Susi, Ricky Yoseptry, Eva Dianawati Wasliman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.