Analisis Faktor-faktor Penyebab Nasabah Debitur Melakukan Kedit Macet pada Koperasi Simpan Pinjam Pegawai Negeri MAN 2 Model Medan

  • Faadila Reva Alfazira UIN Sumatera Utara Medan
  • Ripho Delzy Perkasa UIN Sumatera Utara Medan
Keywords: Cooperatives, Debtor Customers, Bad Credit

Abstract

This study aims to determine the factors that cause debtor customers to engage in bad credit at the Employee Savings and Loans Cooperative of MAN 2 Model Medan. The method used in this research is descriptive qualitative, namely reference sources are taken from primary and secondary data, through interviews, documentation, and from several reference sources. The results of the study show that the factors that cause debtor customers to do bad credit are; honorary teachers who do not have a fixed salary and are in a poor financial condition, then the character of the debtor's customers is also the cause of the debtor's bad credit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z. S. (2022). Koperasi Kemitraan Pertanian. Pekalongan: Penerbit NEM.

Ajija, S. D. (2020). Koperasi BMT Teori Aplikasi dan Inovasi. Jawa Tengah: CV Inti Media Komunika.

Deliarnov. (2006). Ilmu Pengetahuan Sosial Ekonomi Untuk SMP dan MTs Kelas VIII. Jakarta: Esis.

Dewan Perwakilan Rakyat. UUD 1945 Pasal 33. , Pub. L. No. Pasal 33 Ayat 1, Program Legislasi Nasional. Indonesia: https://www.dpr.go.id/prolegnas/deskripsi-konsepsi3/id/155.

Djamaludin. (2013). Analisis Faktor-Faktor Pengembangan Koperasi Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Anggota Melalui Kinerja Dan Pelayanan Koperasi Dengan Metode Partial Least Square (PLS). Pendidikan Dan Kewirausahaan, 1(1).

Ginting, N., & Barus, I. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Simpan Pinjam. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(2), 554–568. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i2.430

Hariani, I. (2010). Restrukturisasi Dan Penghapusan Kredit Macet. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Haryoso, D. (2006). Ideologi Koperasi Menatap Masa Depan. Tangerang: Pustaka Widyatama.

Hasibuan, M. (2009). Dasar-Dasar Perbankan. Jakarta: Rajawali Pers.

Hidayat, R. D. (2021). Praktik Bisnis Indonesia. Sidoarjo: Zifatama Jawara.

Ibrahim, M. B., Sari, F. P., Kharisma, L. P. I., Kertati, I., Putu Artawan, Gede Iwan Sudipa, … Ir Gusti Rusmayadi. (2023). Metode Penelitian Berbagai Bidang Keilmuan (Panduan & Referensi) (Efitra & Sepriano, Eds.). Jambi: PT Sonpedia Publishing. Retrieved from www.sonpedia.com

Perkasa, R. D. (2022). Modul Ekonomi Koperasi. Medan: FITK UINSU.

Samsudin, M., Abdurahman, M., & Abdullah, M. H. (2019). Sistem Informasi Pengkreditan Nasabah Pada Koperasi Simpan Pinjam Sejahtera Baru Kota Ternate Berbasis Web. Jurnal Ilmiah ILKOMINFO - Ilmu Komputer & Informatika, 2(1). https://doi.org/10.47324/ilkominfo.v2i1.16

Sattar. (2021). Buku Ajar Ekonomi Koperasi Latar Belakang Koperasi. Yogyakarta: Deepublish.

Siamat, D. (2001). Manajemen Lembaga Keuangan. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Sjahdeini, S. R. (2016). Sejarah, Asas, dan Teori Hukum Kapailitas. Jakarta: Kencana.

Sugiarto, R. D. (2021). Sejarah Lahirnya Koperasi Serta Visi dan Misi Koperasi Seri Ensiklopedia Koperasi. Kalimantan Timur: Hikam Pustaka.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprihono, S. (2019). Pengaruh Karakter Nasabah, Jangka Waktu Pinjaman Dan Kemampuan Mengelola Kredit Terhadap Besarnya Kredit Macet Di Ksp Arofa Kota Kendal. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis UNISS, 6(2).

Suryokumoro, H. (2020). Koperasi Indonesia Dalam Era Mea dan Digital Ekonomi. Malang: UB Press.

Telaumbanua, A. C. (2022). Analisis Faktor-faktor Penyebab Kredit Macet Pada CU. Faomasi Kecamatan Telukdalam Kabupaten Nias Selatan. BALANCE : Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisinis, 5(2), 30–41. Retrieved from https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/balance/article/view/526

Wahyoedi, S. (2019). Loyalitas Nasabah Bank Syariah: Studi Alat Religitas, Kualitas Layanan, Trust, dan Loyalitas. Yogyakarta: Deepublish

Published
2023-08-16
How to Cite
Alfazira, F., & Perkasa, R. (2023). Analisis Faktor-faktor Penyebab Nasabah Debitur Melakukan Kedit Macet pada Koperasi Simpan Pinjam Pegawai Negeri MAN 2 Model Medan. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(3), 1149 - 1156. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i3.984
Section
Articles