Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X SMAN 1 Rengel Kabupaten Tuban pada Materi Proses Masuknya Hindu-Buddha ke Nusantara melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL)

  • Rangga Bachtiar Mas Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Nasution Nasution Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Zeni Sofia Familawati Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

Abstract

Low level of critical thinking among the dozens of students working on question-based cognitive critical thinking tests in History subjects. The purpose of this research was to demonstrate efforts to improve learners' critical thinking skills in history learning through a problem-based learning model in class X of Public Senior High School 1 Rengel, Tuban Regency. The results showed that the problem-based learning (PBL) learning model in class X of Public Senior High School 1 Rengel, Tuban Regency could increase learners’ critical thinking skills from the results of the tests given according to the minimum completeness criteria. The conclusion of this research is that the problem-based learning (PBL) learning model is effective in increasing the critical thinking skills of class X learners of Public Senior High School 1 Rengel, Tuban Regency in History subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nasution Nasution, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

Zeni Sofia Familawati, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

References

Agnesiana, B., Mahendika, D., Rumfot, S., & Sukmawati, E. (2023). The Analysis of Teacher Efforts to Developing Students Interpersonal and Intrapersonal Intelligence in Learning Activities. Journal on Education, 05(04), 11661–11666.

Ahyani, N. (2018). Kemampuan berpikir kritis dalam pembelajaran sejarah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dalam Rangka Dies Natalis Ke-37 Universitas Sebelas Maret Surakarta (Pp. 94-106).

Ardyanto, Y., Dewi Koeswati, H., & Giarti, S. (2018). Model Problem Based Learning (Pbl) Berbasis Media Interaktif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Pada Sub Tema Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas 4 Sd. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 189. https://doi.org/10.31764/pendekar.v1i1.358

Arsyad, A. (2015). Media pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada.

Bahar, H., & Afdholi, N. S. (2019). Ketuntasan belajar IPA melalui Number Head Together (NHT) pada Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah PGSD, 3(1), 1–12.

Dewi, R. K. (2019). Meningkatkan Prestasi Belajar Dengan Metode Jigsaw Dalam Pembelajaran Ips Pokok Bahasan Pelestarian Makhluk Hidup Pada Kelas V Semester I Sd Negeri Blotongan 01 Salatiga. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 170–177. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i1.269

Dini Widya Astuti. (2020). Penerapan Model Inkuiri Sosial terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(1), 35–42.

E.H. Carr. (2014). Apa Itu Sejarah. Komunitas Bambu, 5(3), 248–253.

Elsafayanti, F., Ahiri, J., & Basri, A. M. (2022). Perbandingan Hasil Belajar Akuntansi Siswa Yang Di Ajar Dengan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Kendari. Accounting: Jurnal Pendidikan Akuntansi, 2(2), 63–73. https://doi.org/10.36709/jpa.v2i2.23

Handayani, S. L., Budiarti, I. G., Kusmajid, K., & Khairil, K. (2021). Problem Based Instruction Berbantuan E-Learning : Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 697–705. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.795

Hartati, S. H., Koto, I. K., & Hambali, D. H. (2020). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kecakapan Kerjasama pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD Negeri 32 Bengkulu Tengah. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(1), 98–112. https://doi.org/10.33369/dikdas.v3i1.12330

Lestari, S. D., Khamdun, K., & Riswari, L. A. (2023). Penerapan Model Make a Match dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SDN Boloagung 02. As-Sabiqun, 5(2), 592–603. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i2.3125

Maber, R. H., & Wiza, R. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA N 1 Pantai Cermin Kabupaten Solok. As-Sabiqun, 4(5), 1157–1166. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i5.2209

Maufur, S., & Sholeh, A. (2015). Penerapan Metode Pqr4 Untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Pada Siswa Kelas Iv Sdn Pengampon Ii Kec. Lemahwungkuk Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(2). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v2i2.122

Maulidya, A. (2018). Berpikir dan Problem Solving. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1), 11–29.

Munjiati. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Pada Materi Sistem dan Dinamika Demokrasi Pancasila Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Quick On The Draw Kelas XI MAN 1 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Vokasi (JP2V), 2(2), 227–232.

Musa, M., Sukmawati, E., Mahendika, D., Muhammadiyah Kupang, U., H Ahmad Dahlan, J. K., Putih, K., Oebobo, K., Kupang, K., Tenggara Timur, N., Negeri Gorontalo, U., Jend Sudirman No, J., Timur, D., Kota Tengah, K., Gorontalo, K., Serulingmas, S., Raya Maos No, J., Cilacap, K., Tengah, J., Tinggi Teknologi Bontang, S., … Timur, K. (2023). The Relationship between Students’ Spiritual and Emotional Intelligence with Subjects Learning Outcomes. Journal on Education, 05(04).

Naj’iyah, A. L., Suyatna, A., & Abdurrahman, A. (2020). Modul Interaktif Efek Fotolistrik Berbasis Lcds Untuk Menstimulus Kemampuan Berpikir Kritis Dan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 79. https://doi.org/10.24127/jpf.v8i1.1943

Patonah, S. (2014). Elemen bernalar tujuan pada pembelajaran ipa melalui pendekatan metakognitif siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 128–133. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i2.3111

Permendikbud No. 104. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar.

Prabandari, E. (2017). Modul Diklat Keahlian Ganda Pemanfaatan Hasil Penilaian Kompetensi Pedagogik Untuk Semua Paket Keahlian. Kementerian Pendidikandankebudayaan Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Pertanian, 1–71.

Prastyaningtyas, E. W., & Widiawati, H. S. (2018). Implementasi Group Investigation Dengan Pendekatan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Hasil Belajar Mahasiswa. Proceedings of The ICECRS, 1(3). https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1381

Rachmad, Y. E., Agnesiana, B., Agama, I., Ambon, K. N., Sukmawati, E., Ramli, A., Islam, U., Sultan, N., Muhammad, A., Samarinda, I., Sandra, R., & Zebua, Y. (2023). The Analysis of Parenting Patterns in Instilling Morals of Early Childhood. JCD: Journal of Childhood Development CommonsAttribution-ShareAlike, 3(1), 2023. https://doi.org/10.25217/jcd

Rahmayanti, E. (2017). Penerapan Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Kelas XI SMA. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III P-ISSN 2598-5973, November, 242–248.

Rismah, E. R., & Efendi, N. (2023). The Influence of Cooperative Learning Model on Science Learning Outcomes of Grade 4 Students in Elementary School. Academia Open, 8(1), 45–51. https://doi.org/10.21070/acopen.8.2023.4380

Sabur, A., Saepuloh, D., & Triana, R. (2021). Improving Students’ Critical Thinking during Covid-19 through Online Learning. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2), 61. https://doi.org/10.30734/jpe.v8i2.1334

Sardiman, S. (2015). Menakar Posisi Sejarah Indonesia pada Kurikulum 2013. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 11(2). https://doi.org/10.21831/istoria.v11i2.7555

Setyosari, P. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan:Teori, Penelitian, Dan Pengembangan. EISSN: 2502-471X DOAJ-SHERPA/RoMEO-Google Scholar-IPI Jurnal, 2(9), 1188–1195.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitaif, kualitatif, dan R&D). CV Alfabeta.

Sulistyo, W. D., Suprapta, B., Nafiah, U., Wijaya, D. N., & Wicaksana, H. (2022). Interactive Map and Videosphere-Based Discovery Learning Model Design for Paleolithic Sites in South Kalimantan for History Learning. International Journal of Instruction, 7(2), 85–96. https://doi.org/10.29333/aje.2022.727a

Sumargono, S., Basri, M., Istiqomah, I., & Triaristina, A. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 141–149. https://doi.org/10.21093/twt.v9i3.4508

Susanto dkk. (2012). Model-Model Pembelajaran geografi. 2017, 5(1), 143–151.

Syamsidah, & Suryani, H. (2018). Buku Model Problem Based Learning (Pbl) Mata Kuliah Pengetahuan Bahan Makanan. 16–17.

Widiani, D., & Jiyanto, J. (2020). Improving Student Learning Outcomes In Lessons Of History Of Islamic Civilization Through The Application Of Bingo Strategies. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v6i1.6716

Yulianti, F., Sutrio, S., & Sahidu, H. (2020). Pengaruh Model Giving Question Getting Answers Melalui Metode Eksperimen Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(1), 173. https://doi.org/10.31764/orbita.v6i1.1611

Zaim Najmi Mohd Rahim, M., Razaq Ahmad, A., Mahzan Awang, M., & Che Dahalan, S. (2019). Project-Based Learning: Improving Historical Thinking Skills Ability. 64–68. https://doi.org/10.32698/gcs.0172

Published
2023-06-12
How to Cite
Bachtiar Mas, R., Nasution, N., & Sofia Familawati, Z. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X SMAN 1 Rengel Kabupaten Tuban pada Materi Proses Masuknya Hindu-Buddha ke Nusantara melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(3), 912 - 931. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i3.907
Section
Articles