Media Sosial, Pendidikan Kewirausahaan Berdampak terhadap Minat Berusaha Dimensi oleh Inovasi Mahasiswa di Cikarang

  • Prasetyo Harisandi Universitas Pelita Bangsa
  • Fiqih Maria Rabiatul Hariroh Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Etty Zuliawati Zed Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
Keywords: Social Media, Entrepreneur Education, Inovation, Entrepreneurial interest

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the effect of social media, entrepreneurship education and innovation on student interest in doing business in Cikarang. The method used in this research is descriptive method. The research method used in this research is descriptive quantitative. Quantitative descriptive data analysis was carried out using multiple linear regression analysis. Smart PLS (partial least squares). The basic population of this study were students in Cikarang, as many as 108 student respondents, which used a sampling technique in this study. So based on the results of the PLS test that has been done, it can be concluded that all the variable components of social media, entrepreneurship education and innovation have a significant positive influence on student interest in doing business in Cikarang. To deal with current changes, students must improve their abilities in learning online marketing so that they can do business so that they develop quickly and are known everywhere.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifi, Z., & Zazuli, A. (2020). Analisis Kemandirian Usaha Mahasiswa Melalui Inovasi Produk, Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Minat Berwirausaha. Jbti Jurnal Bisnis Teori Dan Implementasi, 11(1), 73–82.

Aprilianty, E. (2012). Pengaruh Kepribadian Wirausaha, Pengetahuan Kewirausahaan, Dan Lingkungan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi, 02, 311–323.

Ardyan, E., Putri, O. T., & Surakarta, S. (2016). Dampak Positif Seorang Wirausaha Yang Memiliki Kompetensi Kewirausahaan Pada Kesuksesan Inovasi Produk Dan Kinerja Bisnis. Jurnal Kewirausahaan Dan Usaha Kecil Menegah, 1(1), 11–19.

Hadiyati, E. (2011). Kreativitas Dan Inovasi Berpengaruh Terhadap Kewirausahaan Usaha Kecil. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.9744/Jmk.13.1.8-16

Harisandi, P. (2023). Pengaruh Belanja Online Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna Aplikasi Alfagift-Alfamart. Mukadimah, Jurnal Pendidikan, Sejarah Dan Ilmu Ilmu Sosial, 07, 173–179. Https://Doi.Org/10.30743/Mkd.V7i1.6712

Indika, D. R., & Jovita, C. (2017). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen.

Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara.

Luh, N., Widya, W., Jurusan, P., Ekonomi, P., & Ekonomi, F. (2017). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Berwirausaha Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(7), 137–148.

Musriza Harahap, I., Putra Berutu, E., Agustina, I., Sinaga, R., & Negeri Medan, P. (2023). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Inovasi Terhadap Keberlangsungan Usaha Percetakan Di Kota Medan. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 510(2), 510–526. Https://Doi.Org/10.47668/Pkwu.V11i2.761

Prasetio, T. (2020). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Sosial, Motivasi Intrinsik, Dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Sekretari & Administrasi (Serasi), 18(1), 35–46.

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif Pada Happy Go Lucky House). In Jurnal Common | (Vol. 3).

Saragih, R. (2017). A Membangun Usaha Kreatif, Inovatif Dan Bermanfaat Melalui Penerapan Kewirausahaansosial. Jurnal Kewirausahaan, 3(Desember). Http://Jklmii.Org

Supriaman, S. (2019). Kepribadian Wirausaha, Pengetahuan Kewirausahaan, Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Politeknik Lp3i Jakarta. In Jakarta Gedung Sentra Kramat Jl. Kramat Raya (Vol. 8, Issue 1).

Vanessa Djodjobo, V., & Tawas, H. N. (2014). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning Di Kota Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akutansi, 2(3), 1214–1329.

Wiratno, S. (2012). The Implemtation Of Enterpreneurship Education In The Higher Education

Published
2023-05-10
How to Cite
Harisandi, P., Rabiatul Hariroh, F., & Zed, E. (2023). Media Sosial, Pendidikan Kewirausahaan Berdampak terhadap Minat Berusaha Dimensi oleh Inovasi Mahasiswa di Cikarang. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(3), 784 - 802. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i3.852
Section
Articles