PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE TALKING STICK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII PADA MATA PELAJARAN IPS DI MADRASAH TSANAWIYAH NURUL JADID MLANDINGAN SITUBONDO
Abstract
Kemajuan Zaman Milenium tehknoligi sangat mempengaruhi reformasi ilmu pendidikan dan pengajaran, sehingga menjadi pemikiran para ahli di bidang pendidikan dan pengajaran untuk memenuhi harapan masyarakat yang begitu maju. Berfungsinya pendidikan nasional untuk mengembangkan keterampilan dan membentuk jaman. Dan peradaban martabat bangsa dalam rangka mencerdaskan kehidupan bangsa (UU No. 20 Tahun 2003). Tujuan peneliti adalah 1. Untuk mengetahui bagaimana implementasi model pembelajaran Kooperatif Talking Stick pada mata pelajaran IPS (Ekonomi) kelas VII tahun pelajaran 2011/2012 2. Mengetahui penyajian ketuntasan siswa MTs Nurul Jadid Mlandingan Situbondo dalam pembelajaran model kooperatif. Kelas VII Tongkat Berbicara pada mata pelajaran IPS (ekonomi) tahun 2011/2012. Responden survei siswa MTs Nurul Jadid Mlandingan Situbondo kelas VII sanpling dipilih secara purposif. Data dikumpulkan dalam bentuk Ulangan Harian I dan II serta wawancara yang dilakukan selama masa penelitian.
Downloads
References
Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Situbondo
http ://blogspot.com/2009/10/metode pembelajaran. Diakses pada tanggal 13 Nopember 2010
J. Mapes James. 2006. Quantum Leap Thinking. Surabaya. Surabaya: Ikon Teralitera
J. Moleong Lexy.2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nur Wahyudi Rohmadi. 2008. Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta: CV Arya Duta
Nursalam, 2007. Strategi Belajar Mengajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Resum Materi. Situbondo
Sanjaya, Wina. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana
Sudrajat, Akhmad. Peran Guru Dalam Proses Pendidikan. (Online). (http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2010/11/06/peran-guru-dalam-proses-pendidikan/, diakses pada tanggal 10 Oktober 2008)
Suherman, Erman. Model Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Kompetensi Siswa. (Online)(http://pkab.wordpress.com/2008/04/29/model-belajar-dan-pembelajaran berorientasi-kompetensi-siswa/, Diakses pada tanggal 11 Nopemeber 2010)
Syaiful Bahri, Djamara, dan Zain, Aswan. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Tirtarahardja, Umar. 2007. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta
Trianto, 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif dan Progesif. Jakarta: Prenata Media
Zainab Aqib. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV Yrama Widja
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.