Analisis Pendapatan dan Pembiayaan pada Rencana Kegiatan Anggaran Sekolah

  • Inggit Hascaryani Pascasarjana UIN Raden Mas Said Surakarta
  • M. Nurudin Pascasarjana UIN Raden Mas Said Surakarta
  • Giyoto Giyoto Pascasarjana UIN Raden Mas Said Surakarta
Keywords: Plan, Budget, School

Abstract

This study aims to compare the amount, source of income, and expenditure allocation in the school budget plan (RKAS) in the last three years, namely 2018, 2019 and 2020. This study uses the content analysis method. The data sources came from the 2018, 2019 and 2020 RKAS documents. Data analysis used quantitative with percentages and descriptive qualitative. The results show that the amount of revenue in 2018 is higher than 2019 and 2020 is higher than 2018. Source of revenue for 2018 comes from central and regional BOS, while in 2019 and 2020 only central BOS. The expenditure allocation in 2018 was the highest in financing standards, in 2019 the highest was in management standards and in 2020 the highest was in financing standards.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

M. Nurudin, Pascasarjana UIN Raden Mas Said Surakarta

Pascasarjana UIN Raden Mas Said Surakarta

Giyoto Giyoto, Pascasarjana UIN Raden Mas Said Surakarta

Pascasarjana UIN Raden Mas Said Surakarta

References

Akdon. (2019). Manajemen Pembiayan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ansyari, R. R. (2021). PROFESI GURU DAN PERAN PADA PENDIDIKAN. In Seri Publikasi Pembelajaran (Vol. 1, Issue 2).

Armaiyetti, R., Marsidin, S., & Alkadri, H. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kelapa Sekolah dan Dana Bos terhadap Prestasi Guru. Jurnal Basicedu, 4(2). https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.380

Badriyatul Fitri, U. N., Latief, M. F. N. J., Bukhori, I., & Hidayat, A. (2021). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis Koperasi Pondok Pesantren. TADBIR MUWAHHID, 5(1). https://doi.org/10.30997/jtm.v5i1.3812

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1). https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Ida Nurlaya, L. (2020). PENGARUH MANAJEMEN PEMBIAYAAN PENDIDIKAN DAN FASILITAS PEMBELAJARAN TERHADAP MUTU SEKOLAH. Al-Hasanah : Islamic Religious Education Journal, 5(2). https://doi.org/10.51729/525

Indryati, R., & Setyawan, S. (2020). Faktor-faktor Penentu Dalam Mengambil Keputusan Memilih Perguruan Tinggi Swasta Politeknik Bumi Akpelni Semarang. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis, 7(2).

Kurniady, D. A., Setiawati, L., & Nurlatifah, S. (2018). MANAJEMEN PEMBIAYAAN PENDIDIKAN TERHADAP MUTU SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3). https://doi.org/10.17509/jpp.v17i3.9620

Lorensius, & Ping, T. (2021). Model Pembiayaan Pendidikan di Perguruan Tinggi pada Masa Pandemi Covid-19. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 1(2).

Lukman, L., Akhmad, A., & Khairat, U. (2021). SISTEM INFORMASI PENGELOLAAN ADMINISTRASI KEUANGAN PADA MTs DDI MALUNDA. Journal Peqguruang: Conference Series, 3(2). https://doi.org/10.35329/jp.v3i2.2404

Mesiono, M., Siregar, M. F. S., & Saputra, I. B. (2021). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Aliyah Al-Manar Kecamatan Medan Johor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(02).

Prof.Dr.Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif , kualitatif dan r & d. Bandung: Alfabeta.

Putri, I. A. (2019). Implementasi Sukuk Negara dan dampaknya terhadap pembangunan negara di Indonesia. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Richard L. Daft. (2015). Era baru manajemen. In Era baru manajemen. Jakarta: Devita.

RUSTIAWAN, H. (2021). KOMERSIALISASI PENDIDIKAN (Analisis Pembiayaan Pendidikan). TAZKIYA: Keislaman, Kemasyarakatan Dan Kebudayaan, 16(1).

Solehan, S. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3046

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (1st ed.). Penerbit Alfabeta.

Sukmawati, E. N. (2022). PEMBELAJARAN DARING BERBASIS MASALAH DALAM PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR. Juli, 2(2), 196–199. https://journal.amikveteran.ac.id/index.php/jurdikbud/article/view/299

Suryana, S. (2020). PERMASALAHAN MUTU PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF PEMBANGUNAN PENDIDIKAN. Edukasi, 14(1). https://doi.org/10.15294/edukasi.v14i1.971

Syukri, M., Sitompul, I., & Banurea, O. K. (2020). Manajemen Pembiayaan Pendidikan. CV. Pusdikra Mitra Jaya.

Widjaja, W. (2021). Analisis Kinerja Karyawan dan Faktor-Faktor yang Memengaruhinya: Studi Kasus di PT X. Jurnal Perspektif, 19(1). https://doi.org/10.31294/jp.v19i1.9527

Widodo, A. P. (2021). Implementasi Kebijakan Dana BOS di Kota Malang. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 17(2). https://doi.org/10.21831/socia.v17i2.32478

Published
2023-02-17
How to Cite
Hascaryani, I., Nurudin, M., & Giyoto, G. (2023). Analisis Pendapatan dan Pembiayaan pada Rencana Kegiatan Anggaran Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(2), 488-501. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i2.765
Section
Articles