Pengelolaan Budaya Madrasah dalam Membentuk Siswa yang Berkarakter di MAS Amaliyah Sunggal

  • Intan Puspita Dewi Universitas Pembangunan Pancabudi Medan
  • Kamil Kamil
Keywords: Pengelolaan, Budaya Madrasah, Karakter

Abstract

The purpose of this study is to find out how the management of madrasa culture in shaping students with character at MAS Amaliyah Sunggal. Forming the character of students in the madrasa environment can be through the culture of the madrasa, because through the culture of the madrasa which is applied together, character can be formed through exemplary and good examples. The management of madrasa culture at MAS Amaliyah Sunggal has an impact on the formation of student character. This is due to the management of the madrasa culture that has been prepared by the madrasa manager in order to form students with character. This research uses a qualitative research type with a descriptive method where the data collected is in the form of words, pictures, and numbers, even if the data in the form of numbers is only supporting data obtained through interviews, field notes, photos and personal documents or various other data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, U. M. K., & Azis, A. (2019). Efektifitas Strategi Pembelajaran Analisis Nilai Terhadap Pengembangan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 51. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.355

Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah di Indonesia: Islamic School Education in Indonesia. Jurnal Aspirasi, 5(1), 51–58.

Amelia, M., & Ramadan, Z. H. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5548–5555. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1701

Anshori, I. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter di Madrasah. Halaqa: Islamic Education Journal, 1(2), 63–74. https://doi.org/10.21070/halaqa.v1i2.1243

Ardiansyah, L., & Dardiri, A. (2018). Manajemen Budaya Sekolah Berbasis Pesantren Di Madrasah Tsanawiyah Ali Maksum, Sewon, Bantul, Yogyakarta. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 6(1), 50–58.

Barnawi. (2013). Membangun Budaya Madrasah. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 18(3), 88–100.

Buhaiti, A. (2014). Kepemimpinan Dan Budaya Madrasah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 21(1), 120–129. https://ejournal.upi.edu/index.php/JAPSPs/article/view/6667

Deviyanda, F., Hendriani, S., Imamora, M., & Fazis, M. (2023). Pelaksanaan Pendidikan Inklusif Berbasis Digital Pasca Pandemi COVID-19 di SMP Negeri 5 Kota Padang Panjang Pelaksanaan Pendidikan Inklusif Berbasis Digital Pasca Pandemi COVID-19 ... 11(1), 1–19.

Hambali, M., & Yulianti, E. (2018). Ekstrakurikuler Keagamaan Terhadap Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik Di Kota Majapahit. Pedagogik, 5(2), 193–208.

Kurniawan, M. I., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Sidoarjo, U. M. (2015). MENDIDIK UNTUK MEMBENTUK KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR: Studi Analisis Tugas Guru Dalam Mendidik Siswa Berkarakter Pribadi yang Baik. 2, 121–126.

Nasional, U. S. P. (2003). Undang-undang sistem pendidikan nasional.

Ni Putu Suwardani. (2020). “QUO VADIS” Pendidikan Karakter dalam Merajut Harapan Bangsa yang Bermartabat. In Unhi Press.

Nursafiah. (2020). Penelitian Kualitatif. In Wal ashri (Vol. 4, Issue 1).

Rifa, A., Wp, S. D., & Alimi, M. Y. (2017). Journal of Educational Social Studies Pembentukan Karakter Nasionalisme melalui Pembelajaran Pendidikan Aswaja pada Siswa Madrasah Aliyah Al Asror Semarang Abstrak. 6(1), 7–19.

Slamet, S. (2018). Manajemen Perubahan Budaya Madrasah. Jurnal Kependidikan, 6(2), 309–322. https://doi.org/10.24090/jk.v6i2.1937

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 47–58. https://doi.org/10.21831/jpk.v1i1.1316

Suhadi Winoto, D. D. H. (2021). Dasar-Dasar Manajemen Pendidikan. Bildung Nusantara, 2013–2015.

Turmidzi, I. (2021). Pengelolaan Pendidikan Bermutu di Madrasah. Tarbawi, 4(2), 165–181.

Virgustina, N. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah Pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. KELUARGA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 5(2), 365. https://doi.org/10.30738/keluarga.v5i2.3842

Yuda Pranada. (2016). PENGEMBANGAN KARAKTER SISWA MELALUI BUDAYA SEKOLAH. Untirta Civic Education Journal, 1(1), 55–67.

Yusida, E., Suib, M., Magister, P., & Pendidikan, A. (2013). Pengelolaan budaya sekolah sehat di madrasah ibtidaiyah negeri sekuduk kecamatan sejangkung kabupaten sambas.

Published
2023-01-18
How to Cite
Dewi, I., & Kamil, K. (2023). Pengelolaan Budaya Madrasah dalam Membentuk Siswa yang Berkarakter di MAS Amaliyah Sunggal. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 310-327. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.709
Section
Articles