Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI di SMA Negeri I Adonara Barat Tahun Ajaran 2022/2023

  • Maria Anita Titu Institut Keguruan Dan Teknologi Larantuka
  • Reinaldis Masi Institut Keguruan dan Teknologi Larantuka, Indonesia
  • Sirilus Karolus Keroponama Keban Institut Keguruan dan Teknologi Larantuka, Indonesia

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of teacher competence on student learning outcomes in class XI SMA Negeri 1 Adonara Barat. The population and sample in this study amounted to 50 students. The data collection method in this study was a questionnaire or questionnaire. The data analysis technique used was simple linear regression analysis. Based on the results of data processing, the results obtained are tcount = 5,353 and ttable = 1.677 with Fcount = 28,660 greater than Ftable = 2.565 with a significance level of 0.000, less than α = 0.05. the conclusion that teacher competence has a significant influence on learning outcomes. This can be proven by the problems that exist in the research being answered. The hypothesis states that there is a significant influence between teacher competence on learning outcomes at SMA Negeri 1 Adonara Barat for the 2022/2023 academic year is accepted. And the determinant coefficient (Rsquare is 37.4% which means that the teacher's competence gives a proportion of 37.4% to learning outcomes.

 

Keywords: Teacher Competence. Learning outcomes

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi.(2010). Prosedur Penelitian Suatu pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar Dan Pembelajaran (Bandung: Alfabeta)

Hasisa Haruna, Siti Marlina (2017). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 5 Bone. Sekolah Tinggi Ilmu Keguruan dan Pemabngunan Indonesia

Hazami, Anik Herminigsih (2017). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran .Di SMA Negeri 96 Jakarta, Universitas Mercu Buana Jakarta

Mulyasa. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Purwanti, Suci Tresna (2017) Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Dengan Variabel Kontrol Pengetahuan Awal: Survey pada Peserta didik Kelas XI IPS SMA Negeri se-Kota Bandung. S1 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.

Ramyulis.(2013). Profesi dan Etika Keguruan. Jakarta: Kalam Mulia

Rambipuji Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Volume 12 No.2 Tahun 2018

Soffiatun Sifi, Badrianah (2018). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas Xi Sma Pgri 109 Kota Tangerang, Univesitas Pamulang

Sudjana, Nana. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung:Sinar Baru Algensido Offset.

Sudjana, Nana. (2011). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV

Syaidah. Umu dkk. (2018). Pengaruh Kompetensi Guru dan Hasil Belajar Ekonomi di SMA Negeri Universitas Jember

Undang-Undang No. 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta

Undang-Undang No. 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta

Published
2023-01-12
How to Cite
Titu, M., Masi, R., & Keban, S. (2023). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI di SMA Negeri I Adonara Barat Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 213-222. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.655
Section
Articles