Analisis Persepsi Nasabah BMT Maslahah Capem Gending Dalam Pemberdayaan Usaha Mikro

  • Ginan Nafsih Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo
  • Robiatul Adawiyah
  • Zahida I'tisoma Billah
Keywords: Customer Perception, Empowerment, Micro-Enterprise

Abstract

This research was conducted to find out how the customer's perception of BMT in empowering micro-enterprises and the potential possessed by businesses that have financing in Baitul mal wa tamwil (BMT) for development in their economic activities in order to provide positive, prosperous and of course more Independent things.This research is a qualitative research using a descriptive study. The data of this research is teken from primary data, namely customer perceptions and secondary statements that can be trusted. Data collection techniques in the form of interviews (interviews), observation and documentation with the parties involved as well as information from books, articles, journals and theses.The results showed that the Baitul mal wa tamwil (BMT) capem Gending has an important role in empowering micro-enterprise, namely in term of financing provided in accordance with the Shari'a and work operasional contracts in service cooperatives where students make members feel satisfied and the requirements are easy, unlike other institutions. other finance BMT assists in the development of micro enterprises for customer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Lathifah. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Asosiasi Mekarsari Kelurahan Kdanri Kecamatan Gunungpati Kota Semarang. Jurnal Manaj. dan Bisnis, 2(3), 10.

B. A. Sumantri dan E. P. Permana. (2017). Manajemen Koperasi Dan Usaha Mikro Kecil Dan Menegah (Umkm), 1–164, Online. http://stikesstrada.ac.id/omp/index.php/ebook/catalog/book/9.

D. Kuswana, A. Aziz, dan N. Hamzah. (2016). Peranan Baitul Maal Wat Tamwil dalam Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah. Jurnal Pengemb. Masy. Islam, 1(1), 82–99.

D. Prihatini. (2018). Pemeringkatan Koperasi Dalam Konteks Pemberdayaan Koperasi. BISMA JURNAL Bisnis dan Manaj, 5(1), 250–259. http://jurnal.unej.ac.id/index.php/bisma/article/download/53/30.

E. Saefullah, et al. (2016). Impelementasi Fungsi Bayt Al-Māl Dan Pengelolaannya Pada Bmt Al-Falah Sumber. Al-Amwal, 8(2).

F. Prastiawati dan E. Satya Darma. (2016). Peran Pembiayaan Baitul Maal Wat Tamwil Terhadap Perkembangan Usaha dan Peningkatan Kesejahteraan Anggotanya dari Sektor Mikro Pedagang Pasar Tradisional. Jurnal Akunt. dan Investasi, 17(2), 197–208, doi:10.18196/jai.2016.0055.197-208.

M. Zahida dan M. Sri Mulyani. Model Pemberdayaan Ekonomi Petani Berbasis Pengembangan Industri Hulu ke Hilir Untuk Meningkatkan Nilai Tambah Potensi Desa (Studi Kelompok Usaha Tani di Dusun Kucur Desa Sumberejo Purwosari Kabupaten Pasuruan).

N. I. Hasan. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro (Studi Pada Nasabah BMT As-Salam). Jurnal Ilm. Ekon. Islam, 5(1), 73, doi: 0.29040/jiei.v5i01.464.

N. Ngulfa. (2018). Tantangan Bmt Dalam Mengembangkan Usaha Mikro Kecil Menengah. Univ. Muhammadiyah Sidoarjo, Online http://eprints.umsida.ac.id/3443/.

Q. U. Zaman, M. Kabir Hassan, W. Akhter, dan J. Brodmann. (2019). Does the interest tax shield align with maqasid al Shariah in finance?. Borsa Istanbul Rev, 19(1), 39–48, doi: 10.1016/j.bir.2018.07.004.

S. A. Kurniasari dan R. W. Bharata. (2020). Penerapan Pembiayaan Musyarakah Pada BMT Dana Barokah Muntilan. JAS (Jurnal Akunt. Syariah), 4(2), 181–195, doi: 10.46367/jas.v4i2.240.

S. Barokah dan A. N. Hanum. (2016). Analisis Persepsi Nasabah Dan Perkembangan Umkm Setelah Memperoleh Pembiayaan Mudharabah (Studi Kasus BPRS Binama Kota Semarang). Maksimum, 3( 2), 34,

doi: 10.26714/mki.3.2.2013.34-41.

S. Entas. (2017). Impelementasi Knowledge Management Pada UKM Sentra Pengrajin Sepatu di Desa Kotabatu Ciomas Kabupaten Bogor. Jurnal Tek. Komput. AMIK, 3(1), 124–128.

S. Hidayat. (2018). Persepsi Masyarakat Terhadap Baitul Maal Wat Tamwil (Bmt) Dalam Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat, al-Uqud Jurnal Islam. Econ, 2(2), 198-212, doi: 10.26740/al-uqud.v2n2.p198-212.

Y. Hamdaini dan A. Syatiri. (2016). Pengaruh Persepsi dan Minat Terhadap Keberadaan Baitul Mal Wattamwil (BMT) di Kota Palembang. Jurnal Manaj. Dan Bisnis Sriwij, 14(3), 395–406.

Published
2022-11-09
How to Cite
Nafsih, G., Adawiyah, R., & Billah, Z. (2022). Analisis Persepsi Nasabah BMT Maslahah Capem Gending Dalam Pemberdayaan Usaha Mikro. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(3), 1121-1132. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i3.558
Section
Articles