Pengembangan Bahan Ajar IPS Inspiratif Lingkungan Tempat Tinggalku untuk Meningkatkan Hasil Belajar
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat efektifitas bahan ajar inspiratif dan pengaruhnya terhadap peningkatan hasil belajar siswa. Desain penelitian yang digunakan adalah eksperimen semu dengan pretest-posttest control group. Subjek penelitian terdiri dari kelas eksperimen yang terdiri dari 30 siswa dari sekolah Bluluk 1, dan kelas kontrol yang terdiri dari 30 siswa dari sekolah Bronjong. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan pembelajaran dan pembelajaran mata pelajaran IPS di kelas eksperimen yang sudah mencapai batas minimal yang ditentukan. Dengan demikian, berdasarkan berbagai analisis yang dilakukan menunjukkan bahwa bahan ajar IPS berpengaruh terhadap peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS.
Downloads
References
Ambarwati, Retno. (2017). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI C SDN 004 Tembilahan Kota. Jurnal: Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas Riau. Volume.6 Nomor. 1 April September 2017. ISSN: 2303- 1514
BSNP.2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : BSNP
Depdikas. 2006. Permendiknas No. 24 Pasal 12 Tahun 2006 Tentang Standar Kompetensi Mata Pelajaran. Jakarta : Depdiknas.
Depdiknas. 2008. Pengembangan Bahan Ajar dan Media. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Lismiadara, Intan. (2015). Pengembangan Buku Suplemen Berorientasi Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulis Laporan Siswa Kelas V SD. Jurna Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 3, No.2, 2057-2066.
Muslich, Masnur. 2007. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Sabri, Nasution. S. R. A., dan Pahmaisaroh. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Sub Tema Lingkungan Tempat Tinggalku Menggunakan Metode Index Card Match Di Kelas Iv Sd Negeri 101114 Aek Badak Jae Kabupaten Tapanuli Selatan. IPDAS (Jurnal Pendidikan Dasar), 1(2), 32-39
Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Suja, I Wayan. (2011). Analisis Kebutuhan Pengembangan Buku Ajar Sains SD Bermutan Pedagogi Budaya Bali. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, vol.44, No.1, 84-92.
Supriyadi, D., jaya, M,. Dan Pujiatih. (2017). Pengembangan Lks Mata Pelajaran Ips Berbasis Tematik Terpadu Tema Tempat Tinggalku. Jurnal Tesis,
Suryanto, H., Degeng, I. N. S., Djatmika, E. T., & Kuswandi, D. (2021). The effect of creative problem solving with the intervention social skills on the performance of creative tasks. Creativity Studies, 14(2), 323–335. https://doi.org/10.3846/CS.2021.12364
Suryanto, H., Warring, S., Kartikowati, R. S., Rorimpandey, W. H., & Gunawan, W. (2021). Study creativity with diverse social skills to support the learning process in future education. JDIL Journal of Diversity in Learning, 1(2), 85–89. https://doi.org/10.1300/J104v03n01_0
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Grub.
Trianto, 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Trianto. 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara
Copyright (c) 2022 Aliyyatul Hasanah Eva Asih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.