Penerapan Sistem Informasi Manajemen Pembelajaran (SIMPEL) dalam Mewujudkan Prestasi Belajar IPS
Abstract
Aplikasi Layanan SIMPEL (Sistem Informasi Manajemen Pembelajaran) merupakan aplikasi yang dibuat untuk membantu pelaksanaan pembelajaran secara online guna meningkatkan kinerja akademik dengan penyediaan sumber daya berbasis web. Tujuan penelitian ini untuk mewujudkan prestasi belajar IPS di SDN Banget 02 Kecamatan Kwadungan Ngawi Tahun pelajaran 2021/2022. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif. Metode kualitatif adalah langkah-langkah penelitian sosial untuk mendapatkan data deskriptif berupa kata-kata dan gambar.Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode penelitian survey deskripsi pada SDN Banget 2 Kabupaten Ngawi. Dari penelitian yang di lakukan diperoleh Hasil penelitian sebagai berikut :(1). Penerapan SIMPEL di SDN Banget 02 Kecamatan Kwadungan Ngawi dapat berjalan dengan baik, (2). Faktor faktor yang mempengaruhi penerapan SIMPEL di SDN Banget 02 Kecamatan Kwadungan Ngawi. (3). Penerapan Simpel dapat meningkatkan prestasi belajar IPS di SDN Banget 02 Kecamatan Kwadungan Ngawi.
Kata Kunci: Layanan Simpel dalam pembelajaran IPS
Downloads
References
Alfarozy, D. A. (2016). Penerapan Sistem Informasi Akademik Di SD Hidayatullah Semarang. Hukum dan Ekonomi Islam Vol 6, 51-59.
Darmawan, Dr Deni S. (2014). Pengembangan E- Learning Teori dan Desain. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Helmawati. (2015). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Risdakarya.
Huberman, M. B. (1992). Analisis Data Kualitatif ( Buku Sumber tentang Metode- metode Baru). Jakarta: UIP
Kemendikbud No.2,3 Tahun 2020 Tentang Pencegahan Dan Penanganan Covid-19.
L Ode Ismail Ahmad, Ristati Sinen. (2017). Penerapan Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Dalam Proses Pembelajaran Di SMP Negri 21 Maskasar. Jurnal Idaarah, Vol, I No. 2 Desember 2017, 290-307.
Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Moleong, L. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Ngawi, Tim Simpel Dindik. (2021). Panduan Penggunaan Simpel. Ngawi: Dinas Pendidikan Ngawi.
Pelealu, Aldegonda Evangeline. Rahman, Eka Yuliana. & Aksilas Dasfordate. (2020). Penggunaan Aplikasi "AMELIA" Pembelajaran Dalam Jaringan Mahasisiwa Jurusan Pendidikan Sejarah. Jurnal Studi Sosisal vol.5 no.2,98-106
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah, Vol 17.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Copyright (c) 2022 Harwati Harwati, Nurhadji Nugraha, Moh. Rifai
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.