Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi dengan Metode Cooperative Script pada Peserta Didik Kelas XI SMA Muhammadiyah Kupang

  • Siti Susanti Mallida Djaha Universitas Muhammadiyah Kupang
  • Ahmad Ahmad Universitas Muhammadiyah Kupang
Keywords: Reading, Poetry, Cooperative Script Method

Abstract

This study aims to describe the process of learning to read poetry with the cooperative script method and describe the results of learning to read poetry using the cooperative script method for class XI students of Senior High School Muhammadiyah Kupang in the 2020/2021 school year. This type of research is Classroom Action Research. Data collection techniques are observation, test and documentation. The data analysis technique used are descriptive qualitative and quantitative analysis techniques. Qualitative analysis techniques to obtain student responses to learning activities. Quantitative analysis techniques used to describe the data from the results of students' ability to read poetry and take tests at the end of each cycle. The results showed that the results of the poetry reading skills test with the cooperative script method carried out in both cycles showed that the students experienced an increase in grades of 49.5%, the average value of students from 64.66 in the first cycle increased to the average score 76.54 in the second cycle. It is proven that students have increased in every aspect of reading poetry in the first cycle and the second cycle. Therefore, the cooperative script method can improve students' ability to read poetry in class XI students of Senior High School Muhammadiyah Kupang for the 2020/2021 school year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiatma, R, A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Scribt Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII Di MTSN Kediri 2:. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Aminurul. (2010). Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi dengan Teknik Pelatihan Dasar Di Alam Terbuka Siswa Kelas Xa Sma Negeri Sumpiuh : Universitas Negeri Semarang.

Arikunto, S, S. Supardi. (2015). Penenlitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Daryanto. (2011). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya. Yogyakarta. Gava Media.

Ellyana, N. (2011). Peningkatan Keterampilan Membacakan Puisi dengan Metode Copy The Master Melalui Media Audio Visual Siswa Kelas VII A SMP Atthohiriyyah Semarang : Universitas Negeri Semarang.

Fitriana, E. Sukirno. & Sholeh, K. (2017). Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi dengan Metode ATM Pada Siswa SMP Negeri VII 26 Purwerejo Tahun Pelajaran 2017. Jurnal Surya Bathera. Vol. 5. Hlm. 617.

Hidayah, Nurul. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Metode Struktur Analitik Sintetik (SAS) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Peserta Didik Kelas II C Semester II Di MIN 6 Bandar Lampung. Jurnal Trampil: Vol 3, No. 1.

Huda, Miftahul. (2015). Model-model pengajaran dan pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Laguliga, Syapril A., Gazali Lembah & Yunidar Nur. (2017). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 7 Sigi Melalui Metode Cooperative Script. Bahasantodea, Volume 5 Nomor 3, Juli 2017 Hlm 80-86.

Meilani, Rima. & Sutarni, Nani. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Vol. 1. Hlm. 178.

Mursitho, J. 2011. Mengajar dengan Sukses. Jakarta: Pustaka Tunasmedia.

Muslich, Mansur. (2016). Pelaksanaan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) Itu Mudah. Jakarta: Sinar Grafika Offset.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran INOVATIF dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA

Sidik. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Dengan Menggunakan Metode Collaborative Writing Pada Siswa Kelas VIIA SMP Muhammadiyah Kota Kupang Tahun Ajaran 2018/2019; Universitas Muhammadiyah Kupang.

Utami, S, M, A. Purwadi, J, A. & Arifin, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi Melalui Pemodelan Pada Siswa Kelas VII A SMP Negeri 16 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus. Vol. 2. Hlm.142.

Published
2022-01-02
How to Cite
Djaha, S., & Ahmad, A. (2022). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi dengan Metode Cooperative Script pada Peserta Didik Kelas XI SMA Muhammadiyah Kupang. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(1), 232-242. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i1.247
Section
Articles