Strategi Pemasaran Produk Usaha Mikro di Kabupaten Probolinggo Pada Masa Pandemi Covid-19

  • Adil Abdillah Universitas Mayjen Sungkono
Keywords: Strategy, Marketing, micro business product

Abstract

This study aims to determine the constraints and problems in the marketing of micro business products in Probolinggo Regency so that it can be used in policy making by the local government for efforts to increase the marketing of the micro business. The object of this research is micro business actors in Probolinggo Regency. The analysis used is micro business data analysis, policy analysis, analysis of marketing potential and problems and analysis of micro business marketing strategy directions. Based on the analysis and identification of conditions in the field, the results of the marketing strategy for micro-enterprises in Probolinggo Regency are located in quadrant I, meaning that in this quadrant they face enormous market opportunities and internal strengths. The strategy set is Room A with Rapid Growth Strategy, which is a fast-flow growth strategy to show maximum development for certain targets and in a short time. The following is an action plan for marketing micro-enterprises in Probolinggo Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, W. R. (2014). Faktor Penghambat Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM): Studi di Kabupaten Banyumas. JKMP (Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik), 2(2), 165.

Akhmad, K. A. (2015). Pemanfaatan Media Sosial bagi Pengembangan Pemasaran UMKM (Studi Deskriptif Kualitatif pada Distro di Kota Surakarta). DutaCom Journal, 9(1), 43–54. http://journal.stmikdb.ac.id/index.php/dutacom/article/view/17

Amri, A. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap UMKM di Indonesia. Jurnal Brand, 2(1), 123–130. https://www.academia.edu/42672824/Dampak_Covid-19_Terhadap_UMKM_di_Indonesia

BPS Probolinggo, K. (2021). Kabupaten Probolinggo Dalam Angka 2021. CV. Azka Putra Pratama.

Dinas Koperasi Dan Usaha Mikro Kabupaten Probolinggo. (2018). Rencana Strategis (RENSTRA) Tahun 2018-2023.

Dinas Koperasi Dan Usaha Mikro Kabupaten Probolinggo. (2020). Data UKM Binaan Dinas Koperasi dan Usaha Mikro Kabupaten Probolinggo.

Haryanti, D. M., & Hidayah, I. (2018). Potret UMKM Indonesia: Si Kecil yang Berperan Besar | UKM Indonesia. UKM Indonesia. https://www.ukmindonesia.id/baca-artikel/62

Kristian, A. (2020). Covid-19 Dan Implikasi Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 0(0), 59–64. https://doi.org/10.26593/jihi.v0i0.3870.59-64

Kurniawan, F. D., & Fauziah, L. (2015). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Penanggulangan Kemiskinan. JKMP (Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik), 53(9), 1689–1699.

Maryama, S. (2018). Permasalahan Manajemen Usaha Mikro Studi Kasus Pada Pabrik Kerupuk UD. Manunggal Karsa Di Kel. Lebak Bulus Kec. Cilandak Kodya Jakarta Selatan. Liquidity, 1(1), 81–90. https://doi.org/10.32546/lq.v1i1.159

Narto, N., & HM, G. B. (2020). Penguatan Strategi Pemasaran Pudak di Tengah Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing Usaha Mikro Kecil Menengah Kota Gresik. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 6(1), 48–54. https://doi.org/10.30656/intech.v6i1.2195

Peraturan Mentri Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah. (2019). Peraturan Menteri Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah Republik Indonesia Nomor 02 Tahun 2019 Tentang Perizinan Berusaha Terintegrasi Secara Elektronik Bagi Usaha Mikro Dan Kecil. Jakarta, 8(5), 55.

Permatasari, I. A. (2020). Kebijakan Publik (Teori, Analisis, Implementasi Dan Evaluasi Kebijakan). TheJournalish: Social and Government, 1, 34–38. http://thejournalish.com/ojs/index.php/thejournalish/article/view/7

Priharto, S. (2020). Pengertian, Kriteria, Contoh, Cara Ekspansi dan Regulasi yang Menaunginya. Accurate. https://accurate.id/bisnis-ukm/umkm-adalah/#1_Usaha_Mikro

Saepul, H., & Baharuddin, E. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi Dalam Pendidikan (A. Anas (ed.); 1st ed.). Deepublish.

Safanah, E. (2018). Sumber Modal Pada Usaha Kecil Makanan Ringan Desa Kelangonan Gresik. Jurnal Riset Entrepreneurship, 1(2), 64. https://doi.org/10.30587/jre.v1i2.417

Safitri, H., & Khasan Setiaji. (2018). Pengaruh Modal Usaha dan Karakteristik Wirausaha Terhadap Perkembangan Usaha Mikro dan Kecil di Desa Kedungleper Kecamatan Bangsri Kabupaten Jepara. Economics Education Analysis Journal, 7(2), 792–800.

Undang-Undang Republik Indonesia. (2008). Undang-Undang No. 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah. Jakarta. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/39653/uu-no-20-tahun-2008

Published
2021-08-29
How to Cite
Abdillah, A. (2021). Strategi Pemasaran Produk Usaha Mikro di Kabupaten Probolinggo Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(1), 221-241. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.177
Section
Articles