Philosophy as the Foundation for the Development of Modern Pedagogical Science
Philosophy and Pedagogical
Abstract
This study examines the relevance of philosophy in the development of modern pedagogical science, focusing on the application of Islamic philosophy in education during the era of globalization. The background of this research lies in the increasingly complex challenges of education, such as the advancement of digital technology, cultural diversity, and the demands for competency-based learning. This study aims to explore how philosophy, particularly Islamic philosophy, can provide a strong philosophical foundation for developing educational theories and practices relevant to the needs of modern society. The method employed is a qualitative approach with a literature review. Data were collected by analysing literature related to educational philosophy, epistemology, ontology, and axiology. The findings reveal that philosophy, especially Islamic philosophy, provides a robust theoretical basis for developing holistic education that integrates intellectual, moral, and spiritual dimensions. Applying Islamic philosophical values can cultivate academically intelligent, morally upright individuals capable of addressing global challenges. This study concludes that Islamic philosophy is highly relevant in addressing modern educational challenges by integrating academic, moral, and spiritual aspects into a comprehensive educational curriculum.
Downloads
References
Arifin, Z., & Nugroho, S. (2020). Pendidikan inklusif dalam perspektif ontologi: Tantangan dan solusi. Jurnal Pendidikan Multikultural, 8(2), 50–65.
Arifin, Z., & Rahmawati, D. (2023). Pendekatan epistemologi dalam pembelajaran kritis: Implikasi bagi pendidikan kontemporer. Jurnal Filsafat dan Pendidikan, 8(3), 101–112.
Deif, A. M., & Cochrane, L. (2022). A values-based approach for development: An Islamic perspective. Journal of Islamic Ethics, 6(2), 284–310.
Dikta, P. G. A. (2020). Pembelajaran berorientasi tri hita karana sebagai upaya penguatan kualitas pendidikan dasar pada abad ke-21. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 126–136. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpdi.v4i1.3103
Fadilah, S., & Karim, Z. (2021). Pemikiran Ibn Sina dalam pendidikan holistik: Aplikasinya di era modern. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 12(3), 65–80.
Fadillah, N., & Anwar, R. (2021). Pendidikan berbasis filsafat: Membangun sistem pembelajaran yang berkelanjutan. Jurnal Filsafat Pendidikan Indonesia, 15(1), 75–85.
Hakim, R., & Pratama, D. (2022). Pendekatan epistemologis dalam pengajaran berbasis proyek: Kebutuhan pendidikan di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Kontemporer, 16(3), 98–112.
Hassan, A., & Karim, Z. (2023). Perspektif Islam tentang integrasi ilmu dan agama dalam pendidikan. Jurnal Filsafat dan Pendidikan Islam, 15(1), 45–60.
Kartika, D., Rahman, H., & Santosa, Y. (2024). Pendidikan karakter berbasis filsafat eksistensialisme. International Journal of Educational Studies, 13(1), 32–41.
Laelah, F., Sukardi, I., & Hasanah, A. (2021). Persepsi Guru dan Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Berbasis E-learning Madrasah pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 4(2), 91–99. https://doi.org/10.19109/muaddib.v4i2.14663
Lathifah, M., & Ndona, Y. (2024). Peran Pendidikan Dalam Membangun Kemanusiaan Yang Beradab. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 184–193. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3764
Mubarok, M., & Azizah, R. (2023). Nilai-nilai filsafat Islam dalam pendidikan kontemporer. Jurnal Studi Islam Modern, 15(1), 45–60.
Mulyani, A. Y. (2022). Pengembangan Critical Thinking Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 100–105.
Mulyono, T., & Setiawan, A. (2022). Kurikulum pendidikan Islam berbasis epistemologi: Konsep dan implementasi. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 7(3), 115–130.
Nasir, F., & Rahayu, T. (2021). Etika Islam dalam penggunaan media sosial oleh pelajar. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 9(2), 110–125.
Prasetyo, T., & Wijaya, A. (2022). Teknologi dalam pendidikan: Tinjauan aksiologis terhadap pembelajaran digital. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 9(3), 120–135.
Putri, N. S., & Santoso, D. (2018). Refleksi filsafat pendidikan dalam pengembangan keterampilan guru. Jurnal Pendidikan dan Refleksi, 6(4), 212–224.
Rahayu, I., & Firdaus, N. (2023). Filsafat pendidikan sebagai landasan pengembangan guru adaptif. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Global, 18(2), 87–100.
Rahman, F., & Yusuf, H. (2020). Integrasi akal dan wahyu dalam filsafat pendidikan Islam. Jurnal Filsafat Islam Modern, 8(2), 45–60.
Rahman, M. T. (2021). Sosiologi Islam. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Rahmawati, S. N. E., Hasanah, M., Ainur Rohmah, Rizki Adytia Putra Pratama, & M Isa Anshori. (2023). Privasi Dan Etika Dalam Manajemen Sumber Daya Manusia Digital. Lokawati : Jurnal Penelitian Manajemen Dan Inovasi Riset, 1(6), 01–23. https://doi.org/10.61132/lokawati.v1i6.328
Ramadhani, R. N., Susanto, T. D., & Sakuri, S. (2021). Investigasi Karakteristik Mekanis Komposit Berpenguat Serat Kenaf/Microcrystalline Cellulose. Iteks, 13(1), 29–35.
Ramadhani, T., Widiyanta, D., Sumayana, Y., Santoso, R. Y., Agustin, P. D., & Al-Amin. (2024). The Role Of Character Education In Forming Ethical And Responsible Students. IJGIE (International Journal of Graduate of Islamic Education), 5(2), 110–124. https://doi.org/10.37567/ijgie.v5i2.3064
Rohman, M., & Aziz, S. (2021). Refleksi filosofis dalam pendidikan Islam di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 10(1), 90–105.
Santosa, Y., & Rahman, H. (2020). Integrasi filsafat dan teknologi dalam pendidikan. Scopus Indexed Journal of Education, 7(5), 15–23.
Setiawan, H. R. (2021). Manajemen Peserta Didik:(Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan (Vol. 1). umsu press.
Sulaiman, M., & Nasution, A. (2023). Pendidikan holistik dalam pemikiran Ibn Sina: Konsep dan implementasi. Jurnal Filsafat Pendidikan Islam, 13(3), 75–90.
Suryadi, R., & Lestari, D. (2020). Pendidikan berbasis karakter: Implementasi aksiologi dalam pembelajaran abad ke-21. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 90–105.
Sutrisno, A., & Widiastuti, E. (2022). Filsafat pendidikan sebagai landasan pedagogik modern di era globalisasi. Jurnal Pendidikan dan Filsafat, 14(2), 100–115.
Syafi’i, M., & Zainuddin, F. (2022). Integrasi teknologi dan nilai-nilai Islam dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi, 12(2), 55–70.
Syafrizal, D., & Khalil, R. (2021). Teknologi dan nilai-nilai Islam dalam pendidikan: Kajian kontemporer. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 9(1), 90–105.
Syamsudin, A. (2022). Filsafat konstruktivisme sebagai dasar pedagogik kontemporer. Jurnal Filsafat dan Pendidikan, 10(1), 19–28.
Utami, S., & Haryono, D. (2021). Pembelajaran berbasis teknologi: Perspektif epistemologi dalam pendidikan masa kini. Jurnal Pendidikan Teknologi, 13(1), 55–70.
Wahyuni, L., & Nasution, A. (2022). Relevansi nilai-nilai filsafat Islam dalam kurikulum global. Jurnal Pendidikan Islam dan Kebudayaan, 14(1), 110–125.
Wibowo, T., & Astuti, D. (2023). Perspektif ontologi dalam membangun pendidikan inklusif di Indonesia. Jurnal Pendidikan Inklusif, 12(3), 60–75.
Widiastuti, D. (2020). Pragmatism and its impact on progressive education. Journal of Philosophy and Pedagogy, 8(2), 13–20.
Wijaya, P., & Ardiansyah, M. (2022). Etika teknologi dalam pembelajaran abad ke-21: Perspektif filsafat pendidikan. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 9(2), 85–100.
Wulandari, E., Rahman, F., & Yusuf, A. (2021). Aksiologi pendidikan dalam membangun keterampilan guru abad 21. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 89–100.
Yusuf, F., & Akbar, M. (2021). Maqashid syariah sebagai landasan kurikulum pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 14(1), 90–105.
Yusuf, I. (2022). Pendidikan untuk masa depan: Sebuah kajian filsafat aksiologis. Jurnal Aksiologi Pendidikan, 5(3), 41–50.
Zain, M., & Khalil, R. (2022). Pendidikan berbasis karakter dalam pemikiran Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan dan Etika Islam, 11(2), 85–100.
Copyright (c) 2024 Alpan Noor Habib Rangkuti, Sofyan Sauri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.