Perbedaan Keefektivan Antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) dan Tipe Jigsaw Ditinjau dari Hasil Belajar Matematika

  • Raoda Ismail Cenderawasih University
Keywords: Learning Outcomes, Cooperative Learning, NHT, Jigsaw

Abstract

This study is an experimental study that aims to determine the significant difference between the cooperative learning model of the NHT type and the Jigsaw type in terms of student learning outcomes on the surface area and volume of cubes and blocks. The population in this study were all students of class VIII SMP Negeri 4 Jayapura, totaling 184 people and divided into 6 classes. Sampling in this study used a purposive sampling technique, with a sample of 60 people consisting of two classes, namely class VIII C with 30 students and VIII F with 30 students. The design used in the study was a non-equivalent group pretest-posttest design. The analysis used to calculate the hypothesis is the Mann-Whitney test using the SPSS application. The results of the pretest analysis with the Mann-Whitney test obtained a significance value of 0.224. Because the significance value is greater than the 0.05 significance level, it is concluded that the hypothesis H0 is accepted. The results of the posttest analysis with the Mann-Whitney test obtained a significance value of 0.242. Because the significance value is greater than the 0.05 significance level, it is concluded that the hypothesis H0 is accepted. Thus, it can be concluded that there is no significant difference between the learning outcomes of students who are taught using the NHT and Jigsaw cooperative learning models on the surface area and volume of cubes and blocks in class VIII SMP Negeri 4 Jayapura

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S.(2014). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik.Rineka Cipta.

Astuti, R. ., dan Abadi, A. . (2015). Keefektifan pembelajaran Jigsaw dan TAI ditinjau dari kemampuan penalaran dan sikap belajar matematika peserta didik. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 235–250. https://journal.uny.ac.id/index.php/jrpm/article/view/7339

Atini, N. ., dan Mahmudi, A. (2016). Keefektifan cooperative learning CRH dan NHT ditinjau dari sikap dan prestasi belajar matematika peserta didik. Pythagoras, 11(2).

Atiyah, U., Fita, M., Untari, A., dan Tsalatsa, A. N. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Numbered Head Together ( NHT ) Dengan Media Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Tematik Peserta didik. 3(1), 46–52. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE/article/viewFile/17284/10376

Chayati, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematik Peserta didik SMP Menggunakan Pendekatan Problem Possing Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Cendekia, 2(2).

Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Rajawali Pers.

Hijrihani, C. ., dan Wutsqo, D. . (2015). Keefektifan Cooperative Learning Tipe Jigsaw dan STAD Ditinjau dari Prestasi Belajar dan Kepercayaan Diri Peserta didik. Pythagoras, 10(1).

Imawan, O. R., dan Ismail, R. (2020). Meningkatkan Kompetensi Guru Matematika Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran 4.0 Melalui Pelatihan Aplikasi Geogebra. Jurnal Masyarakat Mandiri (JMM), 4(6), 1231–1239. https://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/article/view/3102

Ismail, R. (2018). Perbandingan Keefektifan pembelajaran berbasis proyek dan pembelajaran berbasis masalah ditinjau dari ketercapaian tujuan pembelajaran. Pythagoras, 13(2). https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/view/23595

Ismail, R., dan Safitri, F. (2019). Peningkatan Kemampuan Analisa Dan Interpretasi Data Mahapeserta didik Melalui Pelatihan Program SPSS. Jurnal Masyarakat Mandiri (JMM), 3(2), 148–155. https://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/article/view/1196

Kadir. (2015). Statistika Terapan: Konsep, Contoh, dan Analisis Data dengan Program SPSS/Lisrel Dalam Penelitian. PT. Grafindo Persada.

Kemdikbud. (2018). Badan Standar Nasional Pendidikan.

Kemdikbud. (2019). Badan Standar Nasional Pendidikan.

Kurniasih, dan Sani. (2015). Ragam Perkembangan Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Profesional Guru. Kata Pena.

Kurniawati, K. R. A., Budiyono, dan Saputro, D. R. S. (2017). No TitlePenerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dan Numbered Heads Together Ditinjau Dari Kecerdasan Interpersonal Peserta didik Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1).

Margono, G. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Rineka Cipta.

Parinusa, V., Lumbantobing, H., dan Ismail, R. (2017). Daya Serap Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) dan Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD). Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pembelajarannya, 1(1), 12–23. https://ejournal.uncen.ac.id/index.php/JIMP/article/view/239/211

Rasyidi, A. H., dan Jaya, N. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 6(2).

Sani, R. (2015). Inovasi Pembelajaran. Bumi Aksara.

Siegel, S. (2011). Statistik Nonparametrik Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Gramedia.

Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran: Teori dan Aplikasi. Ar-Ruzz Media.

Suratno. (2014). Keefektifan Pembelajaran Tipe TPS dan JIGSAW Ditinjau dari Prestasi Belajar Matematika dan Karakter Peserta didik The Effectiveness of Learning TPS and JIGSAW Types Seen from Mathematics Achievement and Student Character. Pythagoras, 9(1), 70–78. https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/view/9069/7405

Ulfa, K. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Menumbuhkan Keterampilan Komunikasi Dan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. Biodusiana, 4(2).

Published
2021-07-05
How to Cite
Ismail, R. (2021). Perbedaan Keefektivan Antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) dan Tipe Jigsaw Ditinjau dari Hasil Belajar Matematika. JURNAL PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 9(1), 42-58. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.155