PENINGKATAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENERAPKAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN SAINTIFIK PADA KURIKULUM 2013 MELALUI LESSON STUDY DI SDN SUMBERSARI 3 MAESAN BONDOWOSO
Abstract
Pembelajaran dengan pendekatan saintifik dapat memberikan pemahaman kepada peserta didik dalam mengenal dan memahami berbagai materi dengan menggunakan pendekatan ilmiah. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan guru dalam menerapkan pendekatan pembelajaran saintifik pada kurikulum 2013 di SDN Sumbersari 3 kecamatan Maesan kabupaten Bondowoso tahun pelajaran 2015/2016. Hasil kesimpulan penelitian ini bahwa tindakan kepala sekolah dengan menggunakan model pembelajaran lesson study dapat meningkatkan kemampuan guru dalam menerapkan pendekatan pembelajaran saintifik pada kurikulum 2013 di SDN Sumbersari 3 kecamatan Maesan kabupaten Bondowoso tahun pelajaran 2015/2016. Hasil kesimpulan ini didukung oleh hasil penilaian terhadap pengamatan pelaksanaan pembelajaran dengan menmggunakan pendekatan pembelajaran saintifik kurikulum 2013 pada siklus 1 rata-rata 81 dengan kriteria baik, sedangkan pada siklus 2 rata-rata 91 dengan kriteria sangat baik.
Downloads
References
Alawiyah, F. (2013). Peran Guru dalam Kurikulum 2013. Aspirasi, 4(1), 65–74. Retrieved from http://jurnal.dpr.go.id/index.php/aspirasi/article/view/480
Chuntala, A. D. W. (2019). Scientific approach in 21st century learning in Indonesian language learning vocational school of pharmacy. International Journal of Active Learning, 4(2), 71–77. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/ijal
Daryanto, & Sudjendro, H. (2014). Siap Menyongsong Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.
Dewi, M. R., Mudakir, I., & Murdiyah, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kolaboratif Berbasis Lesson Study terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. The Effect of Collaborative Learning Model with Lesson Study on Student Critical Thingking. Jurnal Edukasi Unej, III(2), 29–33.
Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Al Murabbi, 3(1), 69–80. Retrieved from http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893
Mahsun. (2013). Lampung Sukses Menyelenggarakan Penguatan Kompetensi Guru Bahasa Indonesia untuk Implementasi Kurikulum 2013. Retrieved from http://badanbahasa.kemdikbud.go.id/lamanbahasa/content/lampung-sukses-menyelenggarakan-penguatan-kompetensi-guru-bahasa-indonesia-untuk-implementas
Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Musfiqon, & Nurdyansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik (1st ed.). Retrieved from http://eprints.umsida.ac.id/306/1/BUku Saintifik.pdf
Mustakim, A., & Jumini, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Fisika Dengan Pendekatan Saintific Berbasis Riset Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas VIII DI SMP Takhassus Al- Qur’an 2 Dero Duwur, Di Wonosobo Tahun Ajaran 2018/2019. PROSIDING Seminar Nasional Pendidikan Fisika FITK UNSIQ 2020, 2(1).
Putra, D. M., & Nurlizawati. (2019). Lesson Study dalam Meningkatkan Ketrampilan 4C (Critical Thingking, Collaborative, Communicative dan Creative) pada Pembelajaran Sosiologi yang Terintegrasi ABS-SBK di SMAN 1 Pasaman. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 139–146. https://doi.org/10.24036/sikola.v1i2.19
Rozak, A., & Fauziah, E. (2013). Implementasi Lesson Study Sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Bahasa Indonesia Di SMP Kabupaten Cirebon. Jurnal pendidikan bahasa dan sastra, 13(1). https://doi.org/https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v13i1.754
Setiawan, A. R. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Biologi sebagai Upaya Melatih Literasi Saintifik Siswa Sekolah Menengah. Seminar Nasional Biologi “Inovasi Penelitian Dan Pendidikan Biologi III, 3, 140–145. https://doi.org/10.31227/osf.io/7p8gm
Wibowo, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar Aji. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 1. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i1.10066
Copyright (c) 2021 Didik Tripuji Suharyadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.