Pentingnya Pendidikan Pancasila untuk Merealisasikan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat

  • Mega Triasya Resmana Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru, Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru, Indonesia

Abstract

The values contained in Pancasila are now starting to fade in society. The number of people who no longer prioritize the values contained in Pancasila makes the writer very sorry for this. So that this article aims so that all of us as members of society can understand more and then be able to apply and always prioritize the values of Pancasila as a guide for living in society. The method used in this research is a qualitative method where the author studies the literature from books, journals, e-books, and articles. And the results obtained show that there are many ways we can realize or apply the values of Pancasila in social life. Pancasila has functions and values that we must know and then understand and also apply in this life. For this reason, as good citizens we must be able to review and apply and make guidelines for the values of Pancasila so that we can live in a good society and in accordance with existing norms and rules. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Halim, Berchah Pitoewas, Hermi Yanzi, A. M. (2019). Urgensi Mata Kuliah Umum Pendidikan Pancasila Dalam Menanamkan Nilai Moral Budaya Bangsa Pada Mahasiswa Memasuki Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNILA, 204–210.

Afrinida, R. (n.d.). Tantangan Pendidikan Pancasila.

Alvira Rosayanti. (2021). Sumber yuridis pendidikan pancasila. OSF Preprints.

Ayu Septianingsih. (n.d.). Pentingnya menerapkan nilai-nilai pancasila di lingkungan masyarakat.

Hadiwijono, A. (2016). Pendidikan Pancasila, Eksistensinya Bagi Mahasiswa. Jurnal Cakrawala Hukum, 7(1), 82–97. https://doi.org/10.26905/idjch.v7i1.1784

Lengkong, J. P. (2020). Pentingnya Revitalisasi Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Untuk Mencegah Mekarnya Radikalisme Pada Generasi Muda. Jurnal Politico, 9(4).

Nabila Ratri Widya Astuti, D. A. D., & Dalam, N. P. (2021). Pentingnya Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Menghadapi Perkembangan IPTEK. 3.

Nurhayati, Indriani, I., & Utaminingsih, S. (2020). Efektivitas Mata Kuliah Pendidikan Pancasila Dalam Mencegah Radikalisme Di Kalangan Mahasiswa Program Studi Teknik Industri Universitas Pamulang. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitan & Pengabdian Kepada Masyarakat 2020 (SENANTIAS 2020), 1(1), 337–346.

Putri, T. E. S. (2013). Pentingnya Pendidikan Pancasila Sebagai Materi Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Rahman, A., & Suharno, S. (2020). Pelaksanaan Pendidikan Politik Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk Meningkatkan Kesadaran Politik Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 282. https://doi.org/10.17977/um019v4i2p282-290

Syamsudin. (2016). Pentingnya Pancasila Dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Yunianti, V. D., Dewi, D., Barat, J., & Pancasila, N. (2021). Implementasi Nilai-Nilai pancasila dalam kehidupan bermasyrakat. 3.

Published
2021-11-10
How to Cite
Resmana, M., & Dewi, D. (2021). Pentingnya Pendidikan Pancasila untuk Merealisasikan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(2), 473-485. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i2.134
Section
Articles