Dampak Daya Saing dan Strategi Pemasaran terhadap Kinerja Perusahaan pada PT. KSE

  • Syaiful Ahmad Sekolah Tinggi Ilmu Pelayaran Jakarta, Indonesia
  • Krisma Eka Wahyu Nugraha Sekolah Tinggi Ilmu Pelayaran Jakarta, Indonesia
  • Muhammad Ilham Fatah Arrozaq Sekolah Tinggi Ilmu Pelayaran Jakarta, Indonesia
Keywords: Competitiveness, Marketing Strategy, Company Performance

Abstract

The phenomenon that occurs in the company's performance where the performance targets set by the company have not been achieved and the HR performance at PT KSE has not been optimal. This study aims to determine and analyze the influence of competitiveness and marketing strategy on company performance at PT. Energy Source Works. This research design uses a cross-sectional design. Cross-sectional is the study of independent and dependent variables measured simultaneously. The sample of this study was 90 PT KSE service users from 18 service user companies taking as many as 5 people per company with a total of 90 people. The analysis tool used is SmartPLS Software. The results showed that there was a positive and significant influence of competitiveness on the company's performance at PT. Karya Sumber Energy, with a coefficient value of X1 of 0.200 with T calculated > T table, Has a positive and significant influence of marketing strategy on company performance at PT. Karya Sumber Energy, with a coefficient value of X2 0.702 with T calculated > T table and There is a positive and significant influence of competitiveness and marketing strategy together on company performance at PT. Energy Source Work, with a coefficient of determination value of 0.735 or 73.5% with F calculated > F table

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achsa, A., Destiningsih, R., & Hirawati, H. (2020). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Wisata Desa Taman Bunga Manohara Desa Purwodadi. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 5(1), 1–17.

Agustian, E., Mutiara, I., & Rozi, A. (2020). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing umkm kota jambi. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 5(2), 257–262.

Arikunto. (2010). Suharsimi Arikunto.pdf. In Rineka Cipta (Ed.), Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik-Revisi ke X (10th ed.). Rineka Cipta.

Fauzan, R., Supryanita, R., & Rahmatika, R. (2021). Analisa Strategi Pemasaran untuk Peningkatan Daya Saing pada Bisnis Kafe di Kota Bukittinggi (Studi Kasus Kafe Teras Kota). Jurnal Manajemen Bisnis Syariah, 1(1).

Ghozali, I. dan Latan, H (2015), Partial Least Squares: Konsep, Teknik dan Aplikasi. Menggunakan Program SmartPLS 3.0. Semarang: Badan Penerbit. Universitas Diponogoro

Ghozali, I.(2016) Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Cetakan Keempat. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gibson et al, 2006. Organisasi, Perilaku, Struktur, Proses, Binarupa Aksara, edisi kedelapan, Jakarta

Istiqomah, N. H. (2023). Transformasi Pemasaran Tradisional ke e-Marketing: Tinjauan Literatur tentang Dampak Penggunaan Teknologi Digital terhadap Daya Saing Pemasaran Bisnis. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, 4(2), 72–87.

Jumady, E., & Fajriah, Y. (2020). Green Supply Chain Management: Mediasi Daya Saing Dan Kinerja Perusahaan Manufaktur. Jurnal Ilmiah Teknik Industri, 8(1).

Juminawati, S., Syamsulbahri, S., & Harsono, I. (2024). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi Produk, dan Strategi Pemasaran terhadap Daya Saing UKM di Pasar Lokal: Studi pada Industri Kreatif di Bandung, Indonesia. Jurnal Bisnis Dan Manajemen West Science, 3(01), 1–10.

Lydia, L., & Budi, S. (2022). Strategi Pemasaran Dan Daya Saing Layanan Internet First Media. JUEB: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(4), 9–20.

Maiyuniarti, D. A., & Oktafia, R. (2022). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Daya Saing Pada Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Olahan Kripik Di Desa Kebonwaris, Kecamatan Pandaan, Kabupaten Pasuruan. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 3(2), 506–516.

Rahadi, D. R., & Wardiman, C. (2022). Strategi Pemasaran Umkm di Masa Pandemi Covid-19. Eklektik: Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 5(1), 96–106.

Sobandi, 2006. Desentralisasi dan Tuntutan Penataan. Kelembagaan Daerah. Bandung.

Sugiyono, (2017) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV. Alfabeta.

Surjadi, 2015. Pengembangan Kinerja Pelayanan Publik. Bandung: PT. Reflika.

Wibowo, D. H., & Zainul Arifin, S. (2015). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1).

Published
2024-03-20
How to Cite
Ahmad, S., Nugraha, K., & Arrozaq, M. (2024). Dampak Daya Saing dan Strategi Pemasaran terhadap Kinerja Perusahaan pada PT. KSE. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(2), 555 - 575. https://doi.org/10.47668/pkwu.v12i2.1233
Section
Articles