ANALISIS HUBUNGAN TINGKAT PEMAHAMAN MATERI PERKULIAHAN PENGANTAR ILMU LINGKUNGAN DENGAN MENGGUNAKAN GOOGLE CLASSROOM TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA

Abstract

Google classroom is a service developed by Google, in this case, Google for Education, which aims to simplify the assignments of teachers. This research was conducted to analyze the relationship between the level of understanding of environmental science introductory course material using google classroom on student learning outcomes. This research is a correlational study, the research data were collected using a questionnaire collection method and documentation method. The research was conducted at Saint Paul Polytechnic in Sorong, an Electrical Engineering study program, the sample used was 9 people from the total population. The test results obtained by r count from the results of testing the relationship between the level of understanding of introductory environmental science subject matter using Google Classroom to student learning outcomes of 0.158 which when compared to the test results with the value of r table, then the value of r count <r table (0.158 <0.666). While the comparison of significance obtained a significance value> 0.05 (0.686> 0.05), which means that there is no relationship between the two variables tested.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas whatsapp sebagai media belajar daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775-783.

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496-503.

Hikmat, H., Hermawan, E., Aldim, A., & Irwandi, I. (2020). Efektivitas pembelajaran daring selama masa pandemi Covid-19: Sebuah survey online. LP2M.

Khusniyah, N. L., & Hakim, L. (2019). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring: Sebuah Bukti Pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Tatsqif, 17(1), 19-33.

Nugraha, U. (2015). Hubungan Persepsi, Sikap Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mahasiswa Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan Universitas Jambi. Cerdas Sifa Pendidikan, 4(1).

Priyatno, D. (2016). SPSS handbook. Yogyakarta: Mediakom.

Rachmat, A., & Krisnadi, I. (2020). Analisis Efektifitas Pembelajaran Daring (Online) Untuk Siswa SMK Negeri 8 Kota Tangerang Pada Saat Pandemi Covid 19. Magister Teknik Elektro Universitas Mercu Buana, 1-7.

Ramadhan, O. M., & Tarsono, T. (2020). Efektifitas pembelajaran sejarah kebudayaan Islam melalui Google classroom ditinjau dari hasil belajar siswa. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 6(2), 204-214.

Riyani, Y. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar mahasiswa (studi pada mahasiswa Jurusan Akuntansi Politeknik Negeri Pontianak).

Santoso SInggih. (2010) Statistik Parametrik. PT. Alex Media Komputindo; Jakarta

Setiadi, Dede. (2015). Pengantar Ilmu Lingkungan. IPB Press. Bogor

Suhada, I., Kurniati, T., Pramadi, A., & Listiawati, M. (2020). Pembelajaran daring berbasis Google classroom mahasiswa pendidikan biologi pada masa wabah Covid-19. Digital Library UIN Sunan Gunung Djati, 1-10.

Van Harling, V. N., & Tobi, M. D. (2019). HUBUNGAN ANTARA PEMANFAATAN FASILITAS LABORATORIUM KIMIA DAN KEDISIPLINAN BELAJAR KIMIA DENGAN PRESTASI BELAJAR KIMIA SISWA KELAS XII IPA SMA NEGERI 1 SORONG. SOSCIED, 2(2), 64-75.

Van Harling, V. N. (2020). ANALISIS HUBUNGAN KEDISIPLINAN BELAJAR DARI RUMAH (BDR) DENGAN PRESTASI BELAJAR KIMIA SISWA SELAMA MASA PANDEMI. SOSCIED, 3(2), 80-85.

Widiyono, A. (2020). Efektifitas perkuliahan daring (online) pada mahasiswa pgsd di saat pandemi covid 19. Jurnal Pendidikan, 8(2), 169-177.

Published
2021-04-13
How to Cite
Van Harling, V. (2021). ANALISIS HUBUNGAN TINGKAT PEMAHAMAN MATERI PERKULIAHAN PENGANTAR ILMU LINGKUNGAN DENGAN MENGGUNAKAN GOOGLE CLASSROOM TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(2), 155-164. https://doi.org/10.47668/pkwu.v8i2.105
Section
Articles