Penggunaan Media KOKUBA untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD

  • Syafaatul Udmah Universitas Muria Kudus, Indonesia.
  • Jayanti Putri Purwaningrum Universita Muria Kudus, Indonesia
  • Diana Ermawati Universitas Muria Kudus, Indonesia.
Keywords: KOKUBA, mathematical ability

Abstract

Mathematics learning is one of the subjects that is considered difficult, learning without the use of learning media and only the use of lecture learning methods, resulting in low mathematical thinking skills of students. This is based on the results of the precycle carried out with an average score of 50.47 in classical problem solving ability with criteria for needing guidance. The purpose of this study is to improve mathematical problem solving skills and student learning activities in mathematics learning for grade V elementary school students. The method in this study is classroom action research (PTK) with the use of cycles of planning, action, observation and reflection. The results of research using the KOKUBA-assisted an increase in mathematical problem solving ability in cycles I and II, cycle I of 81.56 with good criteria with a percentage of completeness of 81.25% and an increase in cycle II to 91.5 with very good criteria with a percentage of completeness of 93.75%. Based on the research, it was concluded that there was an increase in the ability to solve class V mathematical problems through KOKUBA media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelia, A. P. (2023). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Means Ends Analysis Berbantuan Media Flipchart. Pendas, 5862-5872.

Amaliah, F. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Luas dan Volume Kubus Balok. 58, 194–199.

Astindari, T. (2016). Pemanfaatan media (power point) untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik pada matapelajaran ips materi pokok manusia sebagai mahluk sosial dan ekonomi kelas vii. A semester ganjil di smp negeri 1 arjasa situbondo. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 1-9.

Branca, N. (1980). Problem Solving as Goal, Process and Basic Skills. in S Krulik and R.E. Reys (Eds). Problem Solving in School. DC: Wasington.

Darodja, M. H. (2021). Media pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.

Ekayani, N. L. (2018). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jakarta : Tahta Media.

Ermawati, D., & Amalia, N. (2023). The effect of mat joyo application on students’understanding of mathematical concepts fifth grade elementary school. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 9(1), 12-22.

Ermawati, D., & Zuliana, E. (2020). Implementation of open-ended problems on mathematical problem-solving skill of elementary school students. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 6(2), 145-157.

Ermawati., D. & Zuliana, E (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahanmasalah Matematika Dalam Meyelesaikan Soal Cerita Melalui Model Problem Based Learning Pada Siswa Kelas V SD 1 Mlati Lor. (Doctoral dissertation, Universitas Muria Kudus).

Hamalik, O. (2014). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Indrarwati, W. R. (2014). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika melalui penerapan problem based learning. Jurnal.uksw.education, 17-27.

Iswara, E., & Sundayana, R. (2021). Penerapan model pembelajaran problem posing dan direct instruction dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 223-234.

Jatmiko, J. (2018). Kesulitan Siswa Dalam Memahami Pemecahan Masalah . JIPMat, 17-20.

Khasanah, S. (2021). Discovery learning: definisi, sintaksis, keunggulan dan kelemahan. Jurnal mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 402-410.

Komariah, I. R. (2017). Meningkatkan aktivitas belajar matematika siswa dengan menggunakan media domat. Jurnal “Mosharafa”,, 323-332.

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 21-28.

Nafisaa, W. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 854-861.

Nurfatanah, R. N. (2023). Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. jurnal education FKIP UNMA, 546-551.

Riswari, L. A., & Ermawati, D. (2020). Pengaruh Problem Based Learning Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. In prosiding seminar dan diskusi pendidikan dasar.

Sumarmo, U. (1994). Suatu Alternatif pengajaran untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah pada guru dan siswa sekolah menengah atas di kodya Bandung. Penelitian UPI Bandung. .

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 148-158.

Wahyuda, R., Sari, H. P., & Fitria, N. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Kubus dan Balok Di Kelas VIII SMP Negeri 3 Sungai Kakap. JUWARA: Jurnal Wawasan Dam Aksara, 1(1), 13–22.

Wirda, R. N. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Media Tangram. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 17-23.

Yuliana, N. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam peningkatan hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran PPs Universitas Pendidikan Ganesha, 21-28.

Published
2023-10-13
How to Cite
Udmah, S., Purwaningrum, J., & Ermawati, D. (2023). Penggunaan Media KOKUBA untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(1), 59 - 74. https://doi.org/10.47668/pkwu.v12i1.1016
Section
Articles