PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP TUMBUH KEMBANG ANAK (STUNTING)
Abstract
Setiap orang tua mempunyai pola asuh tersendiri dalam mendidik anak-anak mereka. Pola asuh tersebut berpengaruh terhadap tumbuh kembang anak. Orang tua mempunyai pengaruh yang paling besar terhadap anak, setiap orang tua mempunyai pola asuh tersendiri dari segi mengasah, mengasuh dan mengasih dalam hubungan bersama anak-anak, dan ini berpengaruh terhadap pertumbuhan dan perkembangan anak. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh pola asuh orang tua terhadap tumbuh kembang anak (stunting). Metode penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan menggunakan jenis pendekatan studi kasus. Dengan metode tersebut dapat memberikan pemahaman terhadap orang tua mengenai pola asuh yang baik sehingga anak akan terhindar dari perilaku yang menyimpang.
Downloads
References
Ahsanulkhaq, Moh. “Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan” Vol. 2. No. 1. 2019.
Aslan, Aslan. “Peran Pola Asuh Orangtua Di Era Digital.” Jurnal Studia Insania, Vol. 7. No. 1. Juli 2019.
Rahmawati, Dian. Cegah Stunting Dengan Stimulasi Psikososial Dan Keragaman Pangan. Malang: Ae Publishing. 2020.
Siyono, Sandu Dan Ali Sodik Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing, 2015.
Hidayat, Taufik. “Pembahasan Studi Kasus Sebagai Bagian Metodologi Penelitian". Jurnal Studi Kasus 2019.
Krisdiyanto, Endra. “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Motorik Anak Usia 3-5 Tahun”. Jurnal Karya Ilmiah. 2013.
Laili, Uliyatul, Dan Ratna Ariesta Dwi Andriani. “Pemberdayaan Masyarakat Dalam Pencegahan Stunting”. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ipteks Vol. 5. No. 1. 29 Juni 2019.
Anggito, Albi Dan Johan Setiawan Metode Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: Cv Jejak. 2018.
Nirmalasari, Ridha, Ahmad Aldianor, Ervianie Putri Asfari, Raju Anand, Rini Septiani, Dan Siti Nurhalisa. “Penguatan Pola Asuh Terhadap Tumbuh Kembang Anak Usia Dini Dalam Keluarga Melalui Pemberdayaan Masyarakat Di Desa Petak Bahandang". Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan.Vol. 5. No. 1. Desember 2021.
Riati, Irma Khoirsyah. “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Karakter Anak Usia Dini” Vol. 4. No. 2. 2016.
Sakti, Syahria Anggita. “Pengaruh Stunting Pada Tumbuh Kembang Anak Periode Golden Age”. Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. Vol. 6. No. 1. 2020.
Setiawan, Eko, Dan Rizanda Machmud. “Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kejadian Stunting Pada Anak Usia 24-59 Bulan Di Wilayah Kerja Puskesmas Andalas Kecamatan Padang Timur Kota Padang, Jurnal Kesehatan Andalas, Vol. 7. No. 2. Tahun 2018.
Sri Asri, Aa. “Hubungan Pola Asuh Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar Vol. 2. No. 1. April 2018.
Copyright (c) 2022 Viviana Lisma Lestari, Suwarsito Suwarsito, Aulia Rasyada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.