UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN METODE JIGSAW PADA PELAJARAN PKN MATERI PERUNDANG-UNDANGAN TINGKAT PUSAT DAN DAERAH SISWA SMP KLS VIII
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan meningkatkan hasil belajar siswa Kelas VIII SMP Swasta Cerdas Mandiri melalui penerapan model pembelajaran Jigsaw. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilakukan sebanyak dua siklus. Berdasarkan analisis data dalam penelitian ini bahwa penerapan Model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw dapat meningkatkan ketuntasan individual siswa dan ketuntasan klasikal siswa. Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw juga dapat membuat siswa lebih aktif. Hal ini ditunjukkan dari nilai rata-rata hasil belajar siswa pada siklus 1 yaitu 68,33 dengan prosentase ketuntasan sebesar 13,89% dan meningkat pada siklus 2 menjadi 85,28 dengan prosentase ketuntasan sebesar 100%. Demikian juga dengan rata-rata sikap siswa pada siklus 1 ialah 51,33 dan meningkat pada siklus 2 menjadi 84,78. Sehingga dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw dapat meningkatkan hasil belajar siswa.
Downloads
References
Bangun, W. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Pengaruh Tunjangan Karyawan Terhadap Motivasi Kerja Dan Kinerja Karyawan (Studi Pada Karyawan Auto 2000 Malang Sutoyo).
Busro, M. D. (2020). Teori-Teori Manajemen Sumber Daya Manusia. In Teori-Teori Manajemen Sumber Daya Manusia.
Depdiknas. (2002). Kurikulum Berbasis Kompetensi (Ringkasan Kegiatan Belajar Mengajar). Depdiknas.
Hamid, H. (2018). Manajemen Berbasis Sekolah. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam. Https://Doi.Org/10.24256/Jpmipa.V1i1.86
Juniawan, M. E. (2020). … Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Hasil Belajar Pelajaran Kelompok Sosial Humaniora Siswa Kelas V Sd Di Gugus 1 …. Pendasi: Jurnal Pendidikan Dasar …, 4(1), 64–73.
Kamsinah, K. (2008). Metode Dalam Proses Pembelajaran: Studi Tentang Ragam Dan Implementasinya. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(1), 101–114. Https://Doi.Org/10.24252/Lp.2008v11n1a8
Mathis, R. L., & Jackson, J. H. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. In Manajemen Sumber Daya Manusia.
Mudjiono, D. Dan. (2009). Belajar Dan Pembelajaran. Rineka Cipta, Jakarta.
Mulyasa. (2013). Pengembangan Dan Implentasi Pemikiran Kurikulum. Rosada Karya, Bandung.
Suyono & Hariyanto. (2011). Belajar Dan Pembelajaran.
Copyright (c) 2022 Rince Marpaung, Sunday Ade Sitorus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal allows anyone to compose, correct, and do derivative works, even for commercial purposes, as long as they credit for the original work. This license is the freest. It is recommended for maximum distribution and use of licensed material.
The submitted paper is assumed not to contain any proprietary materials that are not protected by patent rights or patent applications; The responsibility for technical content and protection of proprietary materials rests with the authors and their organizations and not the responsibility of journal or its editorial staff. The primary (first/appropriate) author is responsible for ensuring that the article has been viewed and approved by all other authors. The author's responsibility is to obtain all necessary copyright waivers to use any copyrighted material in the manuscript before submission.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share a copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt a remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.