PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK (PAK) DALAM MENINGKATKAN PERCAYA DIRI PESERTA DIDIK

  • Indah Teresia Silitonga STP St. Bonaventra Keuskupan Agung Medan
  • Mimpin Sembiring STP St. Bonaventra Keuskupan Agung Medan
Keywords: Kata Kunci: Pendidikan Agama Katolik, percaya diri, peserta didik, metode kualitatif, studi kasus.

Abstract

Self-confidence is the ability of individuals to believe in their own potential and not depend on others to develop positive attitudes and values in themselves. This study aims to identify the role of Catholic Religious Education teachers in increasing students' self-confidence at Santo Yoseph Private Junior High School Medan. The research method used is qualitative with a case study approach. Data were collected through observation, interview, and documentation. The results showed that Catholic Religious Education teachers have a significant role in increasing learners' self-confidence through a personal approach and interactive learning. Teachers help learners to be more opinionated and more confident in interacting in class. The findings provide an impression for the practice of education in schools, especially in developing learners' social skills and self-confidence. The results of this study also show that the confidence and self-confidence of learners at Santo Yoseph Private Junior High School Medan is still very low.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, Z. A., & Ida, R. (2018). Etnografi Virtual Sebagai Teknik Pengumpulan Data Dan Metode Penelitian. The Journal of Society & Media, 2(2), 130. https://doi.org/10.26740/jsm.v2n2.p130-145

Aguayo Torrez, M. V. (2021). Self Modeling Mengatasi Kecemasan Mahasiswa Dalam Menghadapi Dosen Pembimbing. 4, 108–114.

Chan, F., Kurniawan, A. R., Kalila, S., Amalia, F., Apriliani, D., & Herdana, S. V. (2019). The Impact of Bullying on the Confidence of Elementary School Student. Jurnal Pendas Mahakam, 4(2), 152–157.

Dr. Wahidmurni. (2017a). Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif. 1–17.

Dr. Wahidmurni, M. P. (2017b). Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif. 1–14.

Ebu, R. O., Susanti, K. E., & Keban, Y. B. (2021). Mahasiswa STP Reinha Larantuka-Flores Timur-NTT STP Reinha Larantuka-Flores Timur-NTT, Indonesia 2. Dosen. 2(1), 66–75.

Esi, Purwaningsih, E., & Okianna. (2016). Peranan guru sebagai fasilitator dan motivator dalam meningkatkan hasil belajar di kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(10), 1–14.

Gumilang, G. S. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bimbingan dan Konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).

Hakim, L. N. (2013). Ulasan Metodologi Kualitatif: Wawancara Terhadap Elit. Aspirasi, 4(2), 165–172.

Hasanah, H. (2016). Teknik-teknik observasi. 8, 21–46.

Jaenudin.(2013)., H. A. dan U. (2013). Pisikologi Kepribadian.

Jailani, M. S. (2020). Membangun Kepercayaan Data dalam Penelitian Kualitatif. Primary Education Journal (Pej), 4(2), 19–23.

Latief, A. (2014). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap hasil belajar pendidikan kewarganegaraan pada peserta didik di smk negeri paku kecamatan binuang kabupaten polewali …. Pepatudzu: Media Pendidikan Dan Sosial …, 7(1), 13–26.

Marini, C. K., & Hamidah, S. (2014). Pengaruh self-efficacy, lingkungan keluarga, dan lingkungan sekolah terhadap minat berwirausaha siswa SMK jasa boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2), 195–207. https://doi.org/10.21831/jpv.v4i2.2545

Moleong, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Mones, A. Y., & Un, D. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Katolik Dalam Meningkatkan Pengendalian Diri Remaja Di Sma Negeri Taekas. Jurnal Selidik, 1(2), 23–39.

Puspitasari, R., Basori, M., & Aka, K. A. (2022). Studi Kasus Rasa Kurang Percaya Diri Siswa Kelas Tinggi SDN 3 Tanjungtani Pada Saat Menyampaikan Argumennya Di Kelas dan Upaya Menumbuhkan Rasa Percaya Diri. 4(2), 325–335. https://doi.org/10.37216/badaa.v4i2.738

Sele, E. M., Hamu, F. J., & Jelahu, T. T. (2019). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK DI SLB- A KARYA MURNI MEDAN. 5(1).

Sembiring, M., Sitepu, A. G., Ginting, A. W., & Tibo, P. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Katolik dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Peserta Didik SMA Swasta Santa Maria Kabanjahe. 02.

Sirajuddin Saleh, S.Pd, M. P. (2017). Analisis Data Kualitatif.

Subagyo, A. (2020). Aplikasi Metode Riset: Praktik Penelitian Kualitatif, Kuantitatif & Mix Methods (Issue June).

Sudarsono, B. (2017). Memahami Dokumentasi. Acarya Pustaka, 3(1), 47. https://doi.org/10.23887/ap.v3i1.12735

Sulthon. (2015). Konsep Guru yang Menginspirasi dan Demokratif. Inspirational Teacher, Democratic, 3(1), 164–134.

Suprihatin, S. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 172–184. https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2198

Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V Sd Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik, 14(1), 45–55. https://doi.org/10.17509/md.v14i1.11384

Tibo, P. (2020). Guru Model Pendidikan Hidup Rohani Peserta Didik Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Selidik, 1(2), 23–39.

Ulfiyani, S. (2016). Pemaksimalan Peran Guru Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Di Sekolah. Ulfiyani, 12(September), 105–113.

Yuliati, C. L., & Susianna, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains , Berpikir Kritis , dan Percaya Diri Siswa. 48–58.

Published
2024-09-23
How to Cite
Silitonga, I., & Sembiring, M. (2024). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK (PAK) DALAM MENINGKATKAN PERCAYA DIRI PESERTA DIDIK. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 11(4), 2159 - 2168. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i4.1340
Section
Articles