PENGEMBANGAN APLIKASI MATAKU DUA “MEMAHAMI SURAT AT-TAKATSUR BERSAMA DUBI & AMI” UNTUK PEMBELAJARAN PAI

  • Risma Rosma yanti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Nurkhaliza Oktaviani Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Aura Cintyaloka Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Ani Nur Aeni Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
Keywords: Android Applications, Learning Media, DnD Method.

Abstract

Understanding the Al-Qur'an has a very important role. But often understanding the verses of the Koran, especially those that have deep meaning, is a challenge for students in elementary schools. This research aimed to investigate the potential of elementary school students in improving their understanding of PAI material, especially understanding the short letters of the Al-Qur'an. The research method taken is the DnD method and was developed through the ADDIE model which includes Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This research produced data taken from interviews with SDN Sindang II teachers and students, as well as filling out questionnaires by 24 grade 3 elementary school students. The results of this data can be concluded that the majority of students can understand the material regarding the meaning of the at-takatsur letter through the MATAKU DUA android application "Understanding the Meaning of the At-Takatsur Letter with Dubi and Ami" and learning can run effectively and improve students' thinking abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, F. (2017). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Interaktif Al-Qur'an Surah Al-Insiyrah Berbasis Android. Jurnal Informasi Dan Komputer, 2, 44-51.

Abdullah, F. (2019). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dan Pendidikan Karakter: Tantangan dan Prospek. Jurnal Pendidikan Karakter, 256-268.

Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyanti, I. N., & Restina, R. (2022). Penggunaan E–Book KIJUBI (Kisah Takjub Nabi) Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas V Terhadap Keteladanan Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6, 1214-1222. DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i4.1113

Aeni, A. N., Nofriani, A. N., Fauziah, I. A., & Fauzi, I. A. (2022). Pemanfaatan Media Animasi Berbasis Aplikasi Renderforest Dalam Membentuk Kepribadian Islami Bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas 4. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2, 279-287. DOI: https://doi.org/10.52436/1.jpti.183

Aeni, A. N., Handari, M. D., Wijayanti, S., & Sutiana, W. S. (2022). Pengembangan Video Animasi Light Pedia Sebagai Media Dakwah Dalam Pembelajaran di SD. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6, 721-730.DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i3.1077

Bates, A. W. (2015). Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning. Tony Bates Associated Ltd. DOI:10.19173/irrodl.v18i3.3107

Budiana, H. R., Sjafirah, N. A., & Bakti, I. (2015). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran bagi para guru SMPN 2 Kawali desa Citeureup kabupaten Ciamis. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks untuk Masyarakat, 4(1). DOI : https://doi.org/10.24198/dharmakarya.v4i1.9042

Francisca, Zahra, J. O., Anggraeni, S. H., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan E-book BUDIMAS “Buku Digital Agama Islam” untuk Pembelajaran PAI pada Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 6, 5268 - 5277. DOI: 10.31004/basicedu.v6i3.3043

Hamdani, A. (2013). Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Pustaka Setia.

Hamzah, H. (2019). Implementasi Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5, 47-59.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. DOI: https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Inar, I., Nurfitriyani, D., Samiyah, J. M., Damayanti, F. A., & Aeni, A. N. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Aplikasi Pedutal (Petunjuk Wudu Digital) untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Keterampilan Siswa Kelas II SD. urnal Pendidikan Tambusai, 7, 4798-4810. DOI: https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.5996

Jediut, M., Sennen, E., & Ameli, C. V. (2021). Manfaat Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 3. DOI: https://doi.org/10.36928/jlpd.v2i2.2047

Mahmudi, M. (2019). Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Islam Tinjauan Epistemologi, Isi, Dan Materi. TA'DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 89-105. DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jpai.2.1.89-105

Morisson, G. R., Ross, S. M., & Kemp, J. E. (2019). Designing Effective Instruction (8th ed.). John Wiley & Sons.

Nadawiyyah, H., & Anggraeni, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Tajwid Berbasis Aplikasi Android. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8, 26-40. DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.32661

Nurfadillah, S., Rofiqoh Azhar, C., Aini, D. N., Apriansyah, F., Setiani, R., & Tangerang, U. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri Pinang 1. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 153–163.

Rahmawati, N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 01 Karanganyar Melalui Penerapan Game Edukasi Berbasis Android Pada Materi Aqidah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4, 163-172.

Richey, R. C., & Klein, J. D. (2007). Design and Development Research. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Sutarno, H., & Lestari, D. (2020). Membaca Al-Qur'an: Kajian Psikologis Perkembangan Persepsi Kepribadian Remaja di Era Digital. Jurnal Studi Al-Qur'an dan Hadits, 1, 1-14.

Published
2024-12-02
How to Cite
yanti, R., Oktaviani, S., Cintyaloka, A., & Aeni, A. (2024). PENGEMBANGAN APLIKASI MATAKU DUA “MEMAHAMI SURAT AT-TAKATSUR BERSAMA DUBI & AMI” UNTUK PEMBELAJARAN PAI. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 12(1), 329 - 339. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v12i1.1325
Section
Articles