PERAN MEDIA SOSIAL DALAM MEMBENTUK SIKAP ANTI PERUNDUNGAN PADA REMAJA

(Studi kasus di SMPN 14 Bandung)

  • Doda Sutrisna Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Ristia Gustania Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Yusuf Supriatna Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Eva Dianawati Wasliman Universitas Islam Nusantara, Indonesia
  • Iim Wasliman Universitas Islam Nusantara, Indonesia
Keywords: Social Media, Anti-Bullying Attitudes, Adolescents, Case Study

Abstract

This research aims to explore the role of social media in shaping anti-bullying attitudes among adolescents, with a focus on a case study conducted at SMP Negeri 14 Kota Bandung. The research adopts a qualitative approach with a case study design, involving in-depth interviews, observations, and social media content analysis. The results indicate that social media plays a significant role in shaping anti-bullying attitudes among adolescents. Content that supports positive norms, educates about the impact of bullying, and engages in anti-bullying campaigns through social media can positively influence adolescent attitudes. However, social media can also become a platform for bullying if not monitored closely, with the presence of negative content and online bullying behaviors. This research provides a profound understanding of the complexity of the role of social media in shaping anti-bullying attitudes among adolescents, serving as a foundation for the development of more effective educational programs to reduce bullying among adolescents, especially within the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, N. W., Murtana, A., & Handayani, S. (2022). Pendampingan Siswa dalam Upaya Pencegahan Bullying di Sekolah. Jurnal Peduli Masyarakat, 4(4),https://www.ejournal.warmadewa.ac.id/index.php/csj/article/view/4263

Andri Fransiskus Gultom Universitas PGRI Kanjuruhan Malang (2023) Strategi Anti Perundungan di Media Sosial dalam Paradigma Kewarganegaraan. https://journal.actual-insight.com/index.php/decive/article/view/1689

Aziz, A. (n.d.)(2023). Strategi Pendidikan Karakter di Era Media Sosial. Tsamratul Fikri| Jurnal Studi Islam, 16, 65–76.

Daniati, N. S., & Aliyyah, R. R. (2023). Pembelajaran Anti Perundungan: Persepsi Guru Kelas Rendah pada Sekolah Dasar. KARIMAH TAUHID, 2(6), 3022–3047.

Darajat Zakiyah 2017. Peranan Agama dalam Kesehatan Mental. Jakarta: Gunung Agung.

Dewi, R. K. (2019). "Pentingnya Literasi Media Sosial dalam Membentuk Sikap Positif pada Remaja." Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(3), 201-216.

Dwikoryanto, M. I. T., & Arifianto, Y. A. (2022). Sinergisitas Pendidikan Pancasila dan Pendidikan Kristiani dalam Mereduksi Cyber Bullying di Era digital. MAGNUM OPUS: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen, 4(1), 175–185.

Fathoni, A., & Prasodjo, B. (2022). Perundungan Dunia Maya dan Dampaknya Bagi Perkembangan Sosial Remaja. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(3), 306–316.

Fatimah, S., Susanto, B., Saputro, B., Putra, H. K., & Murtiningsih, I. (2023). Pencegahan Tindak Perundungan di Lingkungan Kampus: Bersama Ciptakan Kehidupan Kampus yang Nyaman dan Aman. Educate: Journal of Community Service in Education, 3(2), 25–33.

Febrianita, R., Wahyuningtyas, D. P., & Oktaviani, S. M. (2020). Peran Komunikasi Kelompok dalam Membentuk Kesadaran Anti-Perundungan pada Anak Jalanan. Public Administration Journal Of Research, 2(3).

Fitriansyah, F. (2018). Efek komunikasi massa pada khalayak (studi deskriptif pengguna media sosial dalam membentuk perilaku remaja. Cakrawala: Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika, 18(2), 171–178.

Gultom, A. F., Suparno, S., & Wadu, L. B. (2023). Strategi Anti Perundungan di Media Sosial dalam Paradigma Kewarganegaraan. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(7). https://doi.org/10.56393/decive.v3i7.1689

Hidayat, R. (2016). "Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Pendidikan Anti Perundungan pada Siswa SMA." Jurnal Pendidikan Karakter, 4(1), 35-48.

Idris, I., Tuasikal, J. M. S., Molo, A. S., & Sari, P. (2023). Pendampingan Anti Perudungan Bagi Anak-anak di Desa Ayumolingo. Jurnal Pengabdian Pedagogika, 1(2), 79–86.

Ikawati, L. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Tindak Kejahatan Remaja. Syariati: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hukum, 4(02), 223–232.

Imani, F. A., Kusmawati, A., & Tohari, M. A. (2021). Pencegahan Kasus Cyberbullying Bagi Remaja Pengguna Sosial Media. KHIDMAT SOSIAL: Journal of Social Work and Social Services, 2(1), 74–83.

Kartika, Kusuma. 2019. Fenomena Bullying di Sekolah Apa dan Bagaimana?: dalam Jurnal Ilmu Pendidikan Vol.17. 1.

Kartika, R. A. (2014). "Pengaruh Media Sosial terhadap Perilaku Prosocial Remaja di Indonesia." Jurnal Psikologi Sosial, 22(1), 45-56.

Kusumaningrum, D. A. (2018). "Media Sosial dan Pembentukan Sikap Toleransi pada Remaja." Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), 87-100.

Makkatenni, N. H., Bamba, A. T., Tandiallo, R. S., Nurmila, N., & Ariqah, N. (2021). MOLLY POLLY: PERMAINAN BERBASIS MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENGEDUKASI ANTI PERILAKU PERUNDUNGAN. Jurnal Psikologi Insight, 5(2), 81–95.

Mustika, D. (2016). "Kampanye Anti Perundungan Melalui Media Sosial: Studi Kasus di Kalangan Remaja Bandung." Jurnal Komunikasi Massa, 8(2), 89-102.

Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi (Permendikbudristek) nomor 46 tahun 2023 adalah pedoman penting untuk mencegah perundungan dan kekerasan yang terjadi di sekolah atau satuan-satuan pendidikan

Pratama, R. A. (2017). "Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Anti Perundungan pada Remaja di Indonesia." Jurnal Komunikasi Indonesia, 5(2), 89-104.

Rahayu, D. S. (2015). "Pemanfaatan Media Sosial sebagai Edukasi Anti Perundungan pada Remaja." Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 56-67.

Rihardi, S. A., Pembayun, J. G., & Yusliwidaka, A. (2022). PEMBENTUKAN KOMUNITAS ANTI CYBERBULLYING DI KALANGAN SISWA MENEGAH ATAS SEBAGAI UPAYA PREVENTIF MENUJU DESA SUKOSARI BEBAS DARI PERILAKU. Indonesian Journal Of Community Service, 2(4), 397–404.

Sugiyono. (2006). Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Alfabeta : Bandung, 2006, hal. 3. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D, 22–29.

Suryanto, B. (2015). "Dampak Media Sosial Terhadap Sikap dan Perilaku Remaja: Studi Kasus di Kota Jakarta." Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 1(1), 45-56.

Setiawan, A. (2018). "Peran Orang Tua dalam Mengatasi Perundungan Berbasis Media Sosial pada Remaja." Jurnal Keluarga Sehat, 6(2), 120-135.

Undang-Undang Nomor 39 Tahun 1999 tentang Tentang Hak Asasi Manusia.

Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 tentang Inormasi dan Transaksi elektronik

Undang-Undang No. 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak

Wijaya, D. S. (2017). "Media Sosial dan Perilaku Anti Perundungan: Studi Kasus Remaja Surabaya." Jurnal Kajian Komunikasi, 5(2), 134-147.

Winantika, E. Y., Febriyanto, B., & Utari, S. N. (2022). Peran Media Sosial Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Era Digital. Jurnal Lensa Pendas, 7(1), 1–14.

Published
2024-01-30
How to Cite
Sutrisna, D., Gustania, R., Supriatna, Y., Wasliman, E., & Wasliman, I. (2024). PERAN MEDIA SOSIAL DALAM MEMBENTUK SIKAP ANTI PERUNDUNGAN PADA REMAJA. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 11(2), 815 - 830. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i2.1193
Section
Articles