ANALYSIS OF ONLINE LEARNING MEDIA ON PJOK LEARNING OUTCOMES

  • Dahlan Abdullah Universitas Malikussaleh, Indonesia
  • Komang Ayu Krisna Dewi Universitas Triatma Mulya, Indonesia
  • Darmawanta Sembiring Politeknik Penerbangan Jayapura, Indonesia
  • Nursyamsi SY Universitas Sulawesi Barat, Indonesia
  • I Putu Agus Dharma Hita Universitas Triatma Mulya, Indonesia
Keywords: online, pjok, media, google classroom

Abstract

Learning outcomes are a reference to see whether the learning process is going well or not. Whether or not learning outcomes are influenced by various factors, one of which is the learning media used. This study aims to determine the effect of Google Classroom learning media on PJOK learning outcomes. This research is an experimental research. This research was conducted at TP 45 State Vocational Schools from November 2021 to December 2021. The sample in this study were all students of TP 45 State Vocational Schools class XP1 and XP2 for the academic year 2021/2022 even semester, a total of 70 people. The results in this study are that there is no influence from Google Classroom learning media on PJOK learning outcomes

References

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran.

Habibi, A. W. (2020). Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Mi Darwata Kalijaran Maos Cilacap Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.

Maesaroh, S., Hasna, A., DR, Y., & ZN, F. (2019). Penerapan Metode Cooperative Learning dengan Memanfaatkan Aplikasi Google Classroom sebagai Upaya Meningkatkan Nilai Karakter Kebaikan Siswa Menengah Pertama. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 168–172.

Mashud, M. (2019). Analisis Masalah Guru Pjok Dalam Mewujudkan Tujuan Kebugaran Jasmani. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 17(2), 77–85. https://doi.org/10.20527/multilateral.v17i2.5704

Napsawati, N. (2020). Analisis Situasi Pembelajaran Ipa Fisika Dengan Metode Daring Di Tengah Wabah Covid-19. Karst : Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 3(1), 96–102. https://doi.org/10.46918/karst.v3i1.546

Prasetya, T. A., & Harjanto, C. T. (2020). Pengaruh mutu pembelajaran online dan tingkat kepuasan mahasiswa terhadap hasil belajar saat pandemi Covid19. Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(2), 188–197.

Pujiasih, E. (2020). Membangun Generasi Emas Dengan Variasi Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 42–48. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.136

Sarifudin, Hidayat, S., & Nulhakim, L. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasıs Google Classroom Terhadap Hasıl Belajar PJOK. Mendidik: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(1), 66–74. https://doi.org/10.30653/003.202281.201

Sinambela, P. N. J. M. (2008). Faktor-Faktor Penentu Keefektifan Pembelajaran Dalam Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah (Problem Based Instruction). Jurnal Generasi Kampus, 1(2), 74–85.

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Srimaya. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Biotek, 5(1), 53–68.

Wicaksono, M. D. (2020). Pemanfaatan Google Classroom Dalam Strategi Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII Muhammad Denny Wicaksono. Jurnal Ilmu Ilmu Sosial, 17(1), 234–242.

Winarno. (2013). Metodologi Penelitian Dalam Pendidikan Jasmani. Malang: UM Press.

Wulandari, O. I. H. dan S. S. (2018). Daring to draw causal claims from non-randomized studies of primary care interventions. Family Practice, 35(5), 639–643. https://doi.org/10.1093/fampra/cmy005

Yazdi, M. (2012). E-learning sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis teknologi Informasi. Jurnal Ilmua Foristek, 2(1), 143–152.

Published
2023-02-16
Section
Articles