DEVELOPMENT OF PROBLEM-BASED LEARNING INSTRUCTIONAL DESIGN TO IMPROVE THE PROBLEM-SOLVING ABILITY OF SMA NEGERI 3 LAMONGAN STUDENTS
Abstract
Learning design is essential in improving the quality of learning and students' learning experience. However, many universities (especially in Information Technology) have not developed a structured learning design, so the learning process becomes ineffective. The PBL approach is used because it encourages students to actively solve real problems relevant to the learning material, which will develop problem-solving skills, critical thinking, collaboration, and creativity. This approach is supported by constructivism and social cognitive theories, which emphasize the active role of students in constructing their knowledge through interaction with learning content and social interaction. The results of the limited trial showed a significant increase in post-test scores compared to the pre-test, supporting the concept that active learning, as implemented in the PBL module, can improve student understanding. Developing and testing this module reflects a systematic and sustainable approach to designing effective instruction, potentially enhancing the quality of education in Indonesia.
References
Anisah, A., Sumarmi, S., & Astina, I. K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dipadu Dengan Team Assisted Individualization untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(2), 159–164.
Ashoumi, H., & Shobirin, M. S. (2019). Peningkatan Aktifitas Belajar Mahasiswa dengan Media Pembelajaran Kelas Virtual Google Classroom. E-Prosiding SNasTekS, 1(1), 149–160.
Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan besar pendidikan adalah tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).
Bakri, F., Sunaryo, S., Irawan, V. F., & Muliyati, D. (2018). E-learning model for problem based learning on heat and thermodynamic topics in high school. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 4(2), 101–112.
Farisi, A., Hamid, A., & Melvina, M. (2017). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap kemampuan berpikir kritis dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada konsep suhu dan kalor. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(3), 283–287.
Kristinawati, E., Susilo, H., & Gofur, A. (2018). ICT based-problem based learning on students’ cognitive learning outcomes. Jurnal Pendidikan Sains, 6(2), 38–42.
Kurnia, H. I., Royani, Y., Hendriana, H., & Nurfauziah, P. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematik siswa smp di tinjau dari resiliensi matematik. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 933–940.
Machsunah, Y. C., Nurdiana, R., & Sutarum. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Pemahaman Konsep Business Model Canvas pada Mata Kuliah Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(2), 434–446.
Muga, W., Suryono, B., & Januarisca, E. L. (2017). Pengembangan bahan ajar elektronik berbasis model Problem Based Learning dengan menggunakan model dick and carey. Journal of Education Technology, 1(4), 260–264.
Nadhifah, G., & Afriansyah, E. A. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dengan menerapkan model pembelajaran problem based learning dan inquiry. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 33–44.
Purwanto, W., RWW, E. T. D., & Hariyono, H. (2016). Penggunaan Model Problem Based Learning dengan Media Powerpoint untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(9), 1700–1705.
Pusparini, S. T., Feronika, T., & Bahriah, E. S. (2018). Pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi sistem koloid. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 8(1), 35–42.
Rerung, N., Sinon, I. L. S., & Widyaningsih, S. W. (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik SMA pada materi usaha dan energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 47–55.
Safithri, R., Syaiful, S., & Huda, N. (2021). Pengaruh penerapan problem based learning (pbl) dan project based learning (pjbl) terhadap kemampuan pemecahan masalah berdasarkan self efficacy siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 335–346.
Suparlan, S. (2019). Teori konstruktivisme dalam pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88.
Tiara, M. (2022). Penerapan Teori Kognitif Sosial Walter Mischel dalam Pembelajaran PPKn. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2).
Wena, M. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara, 2.
Woa, K. M., Utaya, S., & Susilo, S. (2018). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap kemampuan memecahkan masalah Geografi pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(3), 406–411.
Wraga, W. G. (2017). Understanding the Tyler rationale: Basic Principles of Curriculum and Instruction in historical contex. Espacio, Tiempo y Educación, 4(2), 227–252.
Anisah, A., Sumarmi, S., & Astina, I. K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dipadu Dengan Team Assisted Individualization untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(2), 159–164.
Ashoumi, H., & Shobirin, M. S. (2019). Peningkatan Aktifitas Belajar Mahasiswa dengan Media Pembelajaran Kelas Virtual Google Classroom. E-Prosiding SNasTekS, 1(1), 149–160.
Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan besar pendidikan adalah tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).
Bakri, F., Sunaryo, S., Irawan, V. F., & Muliyati, D. (2018). E-learning model for problem based learning on heat and thermodynamic topics in high school. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 4(2), 101–112.
Farisi, A., Hamid, A., & Melvina, M. (2017). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap kemampuan berpikir kritis dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada konsep suhu dan kalor. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(3), 283–287.
Kristinawati, E., Susilo, H., & Gofur, A. (2018). ICT based-problem based learning on students’ cognitive learning outcomes. Jurnal Pendidikan Sains, 6(2), 38–42.
Kurnia, H. I., Royani, Y., Hendriana, H., & Nurfauziah, P. (2018). Analisis kemampuan komunikasi matematik siswa smp di tinjau dari resiliensi matematik. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 933–940.
Machsunah, Y. C., Nurdiana, R., & Sutarum. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Pemahaman Konsep Business Model Canvas pada Mata Kuliah Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(2), 434–446.
Muga, W., Suryono, B., & Januarisca, E. L. (2017). Pengembangan bahan ajar elektronik berbasis model Problem Based Learning dengan menggunakan model dick and carey. Journal of Education Technology, 1(4), 260–264.
Nadhifah, G., & Afriansyah, E. A. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dengan menerapkan model pembelajaran problem based learning dan inquiry. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 33–44.
Purwanto, W., RWW, E. T. D., & Hariyono, H. (2016). Penggunaan Model Problem Based Learning dengan Media Powerpoint untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(9), 1700–1705.
Pusparini, S. T., Feronika, T., & Bahriah, E. S. (2018). Pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi sistem koloid. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 8(1), 35–42.
Rerung, N., Sinon, I. L. S., & Widyaningsih, S. W. (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik SMA pada materi usaha dan energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 47–55.
Safithri, R., Syaiful, S., & Huda, N. (2021). Pengaruh penerapan problem based learning (pbl) dan project based learning (pjbl) terhadap kemampuan pemecahan masalah berdasarkan self efficacy siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 335–346.
Suparlan, S. (2019). Teori konstruktivisme dalam pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88.
Tiara, M. (2022). Penerapan Teori Kognitif Sosial Walter Mischel dalam Pembelajaran PPKn. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2).
Wena, M. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara, 2.
Woa, K. M., Utaya, S., & Susilo, S. (2018). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap kemampuan memecahkan masalah Geografi pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(3), 406–411.
Wraga, W. G. (2017). Understanding the Tyler rationale: Basic Principles of Curriculum and Instruction in historical contex. Espacio, Tiempo y Educación, 4(2), 227–252.
Copyright (c) 2024 Ananda Faridatul Layliah, Yayuk Chayatun Machsunah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.