INSTRUCTIONAL DESIGN OF GERLACK & ELY MODEL IN THE APPLICATION OF PANCASILA MORAL VALUES IN CLASS XI AT SMAN 1 SUKODADI

  • Muhammad Rois Rohyan Universitas PGRI Adi Buana Surabaya, Indonesia
  • Yayuk Chayatun Machsunah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya, Indonesia
Keywords: Model Pembelajaran, Moral, Siswa

Abstract

Adolescence is the most turbulent period in humans, so there are many changes in children's behavior at this time; instilling good moral values in students is needed to live life both at school, at home, and in society. This article aims to provide a new perspective in developing learning strategies in schools to help improve and improve morals in students, using the Gerlack & Ely learning model in the hope of assisting students in understanding the moral values contained in Pancasila and being able to practice in everyday life. With this learning model, students will be invited to work together to solve problems in learning so that the learning atmosphere will not be boring. Generally, learning in schools often uses a one-way communication system, namely, the teacher explains, and students only listen; this will feel boring and lazy. Applying the Gerlack & Ely learning model can increase student activeness in the learning process so that the material taught can be more easily understood. It will later be practiced in everyday life.

References

Annisa Nidaur Rohmah. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). Jurnal Cendekia: Media Komunikasi Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 09, 193–210.

Anwar, S., & Salim, A. (2019). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2). https://doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3628

Ari Sudana, I. P., & Wesnawa, I. G. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1). https://doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10128

Cahyani, H. D., Hadiyanti, A. H. D., & Saptoro, A. (2021). Peningkatan Sikap Kedisiplinan dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(3), 919–927. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.472

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 67–75. https://doi.org/10.21009/pip.321.8

Erviana, V. Y. (2021). Penanganan Dekadensi Moral melalui Penerapan Karakter Cinta Damai dan Nasionalisme. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.27149

Fikri, A. (2019). Pengaruh Globalisasi dan Era Disrupsi terhadap Pendidikan dan Nilai-Nilai Keislaman. Sukma: Jurnal Pendidikan, 3(1), 117–136. https://doi.org/10.32533/03106.2019

Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334–341. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.58

Hadist Awalia Fauzia. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 07.

Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS 4 SD. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1). https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p84-92

Kurniawan, A., Daeli, S. I., Asbari, M., & Santoso, G. (2023). Krisis Moral Remaja di Era Digital. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 01(02).

Lase, A., & Ndruru, F. I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Inquiry Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 35–44. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.6

Listari, L. (2021). DEKADENSI MORAL REMAJA (UPAYA PEMBINAAN MORAL OLEH KELUARGA DAN SEKOLAH). Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 12(1). https://doi.org/10.26418/j-psh.v12i1.46320

Meilasari, S., Damris M, D. M., & Yelianti, U. (2020). Kajian Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran di Sekolah. BIOEDUSAINS:Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 3(2). https://doi.org/10.31539/bioedusains.v3i2.1849

Nelawati, Andrizal, & Mailani, I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Gerlach Dan Ely Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Pai Di Sd Negeri 020 Langsat Hulu Kecamatan Sentajo Raya Kabupaten Kuantan Singingi. Jom Ftk Uniks, 1.

Nugrahaeni, A., Wayan Redhana, I., & Made Arya Kartawan, I. (2017). Pendidikan Kimia Indonesia 23 Amallia Nugrahaeni, I Wayan Redhana, I Made Arya Kartawan. Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kimia. In Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia (Vol. 1, Issue 1).

Nurgiansah, T. H. (2022). Pendidikan Pancasila sebagai Upaya Membentuk Karakter Religius. Jurnal Basicedu, 6(4), 7310–7316. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3481

Taopan, Y. F., Oedjoe, M. R., & Sogen, A. N. (2019). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Perilaku Moral Remaja di SMA Negeri 3 Kota Kupang. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 5(1). https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1395

Wahyu Bagja Sulfemi. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learningmeningkatkan Motivasidan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 05.

Yusnita, I., Maskur, R., & Suherman, S. (2016). Modifikasi Model Pembelajaran Gerlach dan Ely Melalui Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1). https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i1.29

Zebua, E., & Harefa, A. T. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Blended Learning Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 251–262. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.35

Published
2024-12-10
Section
Articles